چکیده: (2897 مشاهده)
مقدمه : تصادف وسایل نقلیه و موتوری یکی از عمدهترین دلایل مرگ و میر در سطح جهانی هستند و بالاترین نرخ این مرگ و میر به کشورهای در حال توسعه تعلق میگیرد. به طور متوسط هر روزه سه هزار تصادف خودرویی منجر به مرگ در سراسر جهان اتفاق میافتد و مرگهای مرتبط با وسایل نقلیه یازدهمین عامل رایج مرگ و میر در کشورهای در حال توسعه هستند. این مطالعه با هدف شناسایی ارزشهای کاربران ترافیک در شهر یزد و ارتباط آن بر رفتار ترافیکی آنها انجام گرفت.
روش بررسی: این پژوهش از نظر روش توصیفی-تحلیلی ، از نظر هدف کاربردی ، مقطع زمانی آن ابتدای سال 96 و جامعه آماری آن کلیه رانندگان شهر یزد بودند که بر حسب جدول کرجسی و مورگان 384 نفر به عنوان نمونه به صورت تصادفی انتخاب شدند. بدین صورت که شهر یزد به 5 بخش تقسیم شده و پرسش گر در هر بخش به صورت تصادفی 77 نفر را از بین رانندگان مختلف از لحاظ سن و نوع وسیله در آن بخش انتخاب نموده و پرسشنامه را بعد از دادن توضیحات لازم جهت پر کردن در اختیار آنها قرار داده است. سوالات پرسشنامه بر اساس ارزش های کاربران ترافیک در یزد بود براساس مطالعه مبنایی، ادبیات و تلفیق آن با نتایج به دست آمده از اطلاعات تحقیقات میدانی پژوهش حاصل شده بود. برای طبقه بندی و تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارهای EXCEL و 23SPSS استفاده شد که با دادن دو جدول خلاصه مدل (Model Summary) و جدول ضرایب رگرسیونی (ANOVA)، مقادیر همبستگی بین دو متغیر(Rو R2) و سطح معنا داری(sig) مشخص شده و نتایج به دست آمده از آنها مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: متغیرهای ارزش مذهبی (289/0)، ارزش اقتصادی (282/0)، ارزش اجتماعی (250/0)، ارزش دانش (199/0)، ارزش سلامتی (159/0) و ارزش وجهه خانوادگی (146/0) به ترتیب بالاترین تاثیر را روی متغیر رفتار ترافیکی داشته اند و متغیرهای ارزش مردمی، زیبایی شناختی، لذت جویانه و قدرت، تاثیر معناداری نداشته است.
نتیجه گیری: با تکیه بر ارزشهایی که در یک جامعه وجود دارد می توان به نوعی همبستگی در جهت پیش بردن و برجسته کردن ارزشهای حاکم رسید، لذا رعایت ارزشهای مذکور برابر نتایج به دست آمده با توجه به همسویی با رفتارهای ترافیکی مناسب و درست باعث رعایت کردن قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی شده که این امر موجب نظم بخشی به ترافیک و کاهش تصادفات و تلفات ناشی از آن می شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/2/20 | پذیرش: 1396/4/31 | انتشار: 1397/4/27