دوره 17، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1397 )                   جلد 17 شماره 2 صفحات 59-48 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pasyar M, Bakhshayesh A, SaeedManesh M. Training of behavioral activation therapy tailored to teens and its effect on depression in adolescents. TB 2018; 17 (2) :48-59
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-2756-fa.html
پاسیار مریم، بخشایش علیرضا، سعید منش محسن. تاثیر درمان فعال سازی رفتاری بر کاهش علائم افسردگی نوجوانان . طلوع بهداشت. 1397; 17 (2) :48-59

URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-2756-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی یزد ، pasyar.mrm@gmail.com
چکیده:   (4111 مشاهده)
مقدمه: قشر نوجوان، قشر اصلی و آسیب‌پذیر جامعه بوده که آینده جوامع را می‌سازند، از همین رو روانشناسان و متخصصان تعلیم و تربیت از دیرباز به بررسی عوامل مؤثر در بهداشت روانی آن‌ها پرداخته‌اند. یکی از عوامل مؤثر و اساسی در سلامت روان نوجوانان افسردگی است. بر همین اساس این پژوهش با هدف بررسی تاثیر فعال سازی رفتاری بر کاهش افسردگی نوجوانان انجام شده است.
روش بررسی: این پژوهش به روش آزمایشی با استفاده از گروه کنترل بود. جامعه موردمطالعه این پژوهش شامل کلیه دختران سال اول دبیرستان دوره متوسطه دوم در سال تحصیلی 94-1393 بود که با استفاده از نمونۀ گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای از بین دانش‌آموزان سال اول متوسطه دور دوم 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه گواه) انتخاب‌شده‌اند. در این پژوهش از پرسشنامه بک  (BDI-II) استفاده‌شده است. برای تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس (آنکوا) استفاده‌شده است.
یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد، 15 جلسه درمان فعال‌سازی رفتاری متناسب با نوجوانان توانسته در علائم افسردگی نوجوانان بین گروه آزمایشی و گواه پس از تعدیل اثر متغیر همپراش (پیش‌آزمون) در پس‌آزمون تفاوت معناداری (30/0=2، 001/0 ˂P، 52/61=(1،27)F) ایجاد کند. نمرات میانگین تعدیل‌شده نشان می‌دهد که  گروه آزمایشی بهبود معناداری را در نشانه‌های افسردگی داشته‌اند.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش، درمان مبتنی بر فعال‌سازی رفتاری به‌عنوان یک روش کاربردی می‌تواند به کاهش نشانه های افسردگی نوجوانان کمک کند و به عنوان یک روش موثر در جلسات درمانی مورد استفاده درمانگران قرار گیرد. با استفاده از این روش می توان نوجوانان افسرده را به عضوی فعال در جامعه تبدیل کرد و مشارکت آنها را در فعالیت های اجتماعی بهبود بخشید
متن کامل [PDF 195 kb]   (1511 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/3/23 | پذیرش: 1396/4/2 | انتشار: 1397/4/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طلوع بهداشت یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Tolooebehdasht

Designed & Developed by : Yektaweb