دوره 18، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1398 )                   جلد 18 شماره 2 صفحات 22-12 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، Gholian AM@mums.ac.ir
چکیده:   (2309 مشاهده)
مقدمه: فرزند پروری فعالیت پیچیده ای شامل روش ها و رفتارهای ویژه است که بطور مجزا یا در تعامل با یکدیگر بررشد کودک تاثیر می گذارد. هدف از این پژوهش، تعیین اثر مداخله آموزشی مبتنی بر رویکرد فرایند عمل بهداشتی برمهارتهای فرزند پروری مادران دانش آموزان دختر مشهد بود.
روش بررسی: پژوهش حاضر مطالعه ای نیمه تجربی است که بر روی 100 مادر(50 نفرآزمون و 50 نفرکنترل) دارای فرزند دختر13-10 سال در مشهد به روش خوشه ای چند مرحله ای در سال 1395 انجام گردید. ابزار گردآوری داده هاپرسشنامه مبتنی برمدل رویکرد فرایند عمل بهداشتی به­ همراه سؤالات جمعیت‌شناختی بود که پس از تأیید روایی محتوایی و پایایی، قبل و 2 ماه بعد از مداخله تکمیل شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار16 SPSSو آزمون­های توصیفی (فراوانی و درصد، میانگین و انحراف‌ معیار) و آزمون­های تحلیلی (من ویتنی و ویلکاکسون) در سطح معناداری 05/0 انجام ‌شد.
یافته ها: آزمون کای دو نشان داد که بین گروه آزمون و کنترل از نظرگروه سنی،  تعداد اعضای خانوار، سطح تحصیلات مادر و همسران آنها و شغل مادر و همسران آنها تفاوت آماری معنی داری وجود نداشت. براساس آزمون من ویتنی تنها در سازه عمل برنامه ریزی شده بین دوگروه آزمون وکنترل قبل از مداخله تفاوت آماری معنی دار وجود داشت (01/0P=و 57/2Z=) همچنین دوماه بعد از مداخله در همه سازه ها اختلاف بین دوگروه معنی دارگزارش گردید.
نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش مداخله آموزشی که بر اساس  سازه های مدل رویکرد فرایند عمل بهداشتی طراحی شده بود، تاثیر مثبتی در مهارت های فرزند پروری مادران داشته است.
 
متن کامل [PDF 577 kb]   (1339 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1396/5/24 | پذیرش: 1396/9/19 | انتشار: 1398/4/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.