دوره 14، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1394 )                   جلد 14 شماره 2 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:
Mendeley  
Zotero  
RefWorks

مظلومی محمود آباد سیدسعید. بررسی میزان تأثیر برنامه آموزشی بر تحرک بدنی خانم‌های خانه دار متأهل 45-20 ساله شهر نور . طلوع بهداشت. 1394; 14 (2)

URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-2476-fa.html


چکیده:   (6077 مشاهده)

زمینه و هدف: بر اساس شاخص‌های مردم تا سال 2010، انجام فعالیت جسمانی منظم به‌عنوان اولین اولویت سبک زندگی سالم عنوان‌شده است. هدف این مطالعه بررسی تأثیر آموزش بر تحرک بدنی خانم‌های خانه‌دار بود.

روش بررسی: در این مطالعه  مداخله ای قبل و بعد، تعداد 106 نفر در قالب دو گروه (53 نفر گروه مداخله و 53 نفر گروه کنترل) با روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسشنامه بین‌المللی فعالیت فیزیکی بود. پرسشنامه‌ها به‌صورت پیش‌آزمون و پس‌آزمون در دو گروه مداخله و کنترل با فاصله 3 ماه و بعد از آموزش در گروه مداخله تکمیل گردید. آموزش به صورت سخنرانی، پاورپوینت، سی دی آموزشی و پمفلت مرتبط با موضوع، در اختیار گروه مداخله قرار گرفت. یافته‌های پژوهش در پایان، دو گروه مداخله و کنترل وبا استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 21 مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند.

یافته‌ها: در این بررسی زنان متاهل خانه دار در گروه سنی 20 تا 45 سال قرار داشتند. و از تحصیلات ابتدایی تا فوق لیسانس برخوردار بودند. معادل متابولیک کلی فعالیت بدنی در گروه مداخله P=0.74  تفاوت معنی داری مشاهده نشدولی در گروه کنترل P=0.004 تفاوت معنی­داری مشاهده شد.. معادل پیاده­روی کلی در گروه مداخله P=0.048 و در گروه کنترل نیز P=0.023 که معنی­داری در هر دو مشاهده شد . هم چنین تغییرات  معنی­داری در نمره میانگین دو گروه  مورد مطالعه مشاهده شد.P=0.003 با توجه  به نتایج مشاهده شده تأثیر آموزش صر ف در گروه مداخله به تنهایی رد می­شود.

نتیجه‌گیری: استفاده از رسانه­های آموزشی مانند سی دی و پمفلت در کنار آموزش با پاورپوینت و وسایل کمک آموزشی مانند پروژکشن و استمرار آن می­تواند در ایجاد آگاهی برای انجام فعالیت­های ورزشی و تحرک بدنی مفید و مثمر ثمر باشد.

 

     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1396/1/29 | پذیرش: 1396/1/29 | انتشار: 1396/1/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.