مقدمه: پیام متنی میتواند به عنوان راهی برای ارائه برنامههای آموزشی پیشگیری مبتنی برالگوهای تغییر رفتار نظیر تئوری رفتار برنامهریزی شده و مدل اعتقاد بهداشتی استفاده شود و میتواند به عنوان رویکرد جایگزینی نسبت به برنامههای آموزش فردی وگروهی در نظرگرفته شود. مطالعه حاضر به منظور بررسی اثربخشی این روش نوین در ارتقاء رفتارهای مدیریت غذایی برگروهی از رابطین بهداشتی شهر یزد مبتنی بر الگوی باور سلامتی صورت گرفت.
روش بررسی: در این مطالعه مداخله ای تعداد 200 نفر از رابطین بهداشتی که در 16 مرکز بهداشتی درمانی شهر یزد مشغول فعالیت بودند شرکت داشته که بطور تصادفی و یکسان به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. پس از برگزاری پیش آزمون برای هر دو گروه، مداخله آموزشی بوسیله یک بسته آموزشی با تعداد تقریبی 500 پیامک در زمینه رفتارهای مدیریت تغذیه مبتنی بر الگوی باور سلامتی در مدت یک ماه و نیم به صورت روزانه ارسال شد و بعد از گذشت 8 هفته از مداخله پس از آزمون بعمل آمد. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسش نامهای مبتنی بر سازههای الگوی باور سلامتی به انضمام متغیرهای جمعیتشناختی بود. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 18 و با بکارگیری آمارتوصیفی، آزمونهای آماری Non Parametric Wilcoxon، Mann-Whitney و Kruskal-Wallis، ²X و RR مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: رفتار کلی مدیریت غذا، بعد از آموزش در گروه مداخله به طور معنیداری افزایش یافت، درحالی که در گروه کنترل افزایش معنیداری مشاهده نشد. رفتار پختن، بعد از آموزش در گروه مداخله و همچنین گروه کنترل افزایش معنیداری نداشت. رفتار بهداشت فردی، بعد از آموزش در گروه مداخله و همچنین گروه کنترل افزایش معنیداری نداشت. رفتار جداسازی، بعد از آموزش در گروه مداخله افزایش معنیداری نداشت، درحالی که در گروه کنترل به طور معنیداری افزایش یافت. میانگین نمره سازههای حساسیت، شدت، منافع و موانع درکشده بعد از آموزش در گروه مداخله به طور معنیداری افزایش یافت، درحالی که در گروه کنترل به جز سازه شدت درکشده که بطور معنیداری کاهش یافته بود.
نتیجهگیری: سرویس پیام کوتاه می تواند به عنوان یک روش جدید و مؤثر در شکلدهی به رفتارهای مدیریت غذایی و بویژه تعیینکنندههای آن مبتنیبر الگوی باور سلامتی استفاده گردد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |