مقدمه: هدف از انجام این مطالعه ارزیابی تأثیر جنبه های پیشگیری آموزش دندانپزشکی روی رفتار، بهداشت دهان و وضعیت سلامت لثه دانشجویان دندانپزشکی دراستان یزداست.
روش بررسی: جهت بررسی رفتار بهداشت دهان با وضعیت لثه وبهداشت دهان دانشجویان دندانپزشکی سال اول وآخر در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، 51 نفر داوطلب در مطالعه شرکت کرده و پرسشنامهHiroshima University-Dental Behavioral Inventory(HU-DBI) را تکمیل کردند. همچنین معاینه کلینیکی برای اندازه گیری O'leary IndexوGingival Bleeding Indexتوسط یک نفر انجام شد.
یافته ها: در این مطالعه پاسخ های دانشجویان سال اول و آخر به سؤالات پرسشنامه HU-DBI مورد مقایسه قرار گرفت و اختلاف معناداری میان دانشجویان دو سال در پاسخ به موارد 1 و 8 و 10 و 15 و 17 و 18 و 20 و 21 مشاهده شد. دانشجویان سال آخر میانگین Gingival Bleeding Index و O'leary Index کمتری نسبت به دانشجویان سال اول داشتند. میانگین نمره پرسشنامه HU-DBI در دانشجویان سال آخر بالاتر از دانشجویان سال اول بود. دانشجویان با نمره پرسشنامه بالاتر، Gingival Bleeding Index و O'leary Index کمتری داشتند.
نتیجه گیری: این مطالعه نشان می دهد دانشجویان سال آخر رفتار بهداشت دهان، وضعیت سلامت لثه وبهداشت دهان بهتری نسبت به دانشجویان سال اول داشتند و به طور کلی دانشجویان با رفتار بهداشت دهانی بهتر وضعیت سلامت لثه وبهداشت دهان مطلوب تری داشتند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |