مقدمه: سلامت دهان و دندان یکی از مهمترین عوامل مؤثر در سلامت عمومی می باشد. با توجه به شیوع بالای پوسیدگی دندان و درمان پر هزینه آن و نقش مستقیم فرد در پیشگیری از پوسیدگی دندان لازم است دانش آموزان، آگاهی کافی و نگرش مناسب برای رعایت بهداشت دهان و دندان به دست آورند. باتوجه به کمبود مطالعات جامع در این زمینه، این مطالعه با هدف بررسی آگاهی، نگرش، عملکرد و وضعیت بهداشت دهان و دندان دانش آموزان دبیرستانی شهر یزد انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه مقطعی بر روی 300 دانش آموز پسر دبیرستانی شهر یزد که به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند، انجام گرفت. ابزار جمع اوری اطلاعات دو پرسشنامه شامل پرسشنامه محقق ساخته دارای روایی و پایایی معتبر در چهار بخش اطلاعات جمعیت شناختی، آگاهی، نگرش و عملکرد و نیز پرسشنامه بهداشت دهان و دندان خود گزارش شده بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-21 و با کمک آزمونهای توصیفی و تحلیلی T-test ، ANOVA و همبستگی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: میانگین نمره آگاهی دانش آموزان در مورد بهداشت دهان و دندان 07/2± 38/6 از 19 ، میانگین نمره نگرش 35/5± 03/40 از محدوده 50-10 و میانگین نمره عملکرد آنها 9/4± 28/13 از 28 بود. در بررسی عملکرد دانش آموزان، بیشترین رفتاری که آنان انجام می دادند استفاده از خمیر دندان در هنگام مسواک زدن بود در حالیکه کمترین پاسخ مثبت را به استفاده از دهان شویه ضد باکتری داشتند. همچنین میانگین نمره بهداشت دهان و دندان دانش آموزان 19/5± 05/43 از 57 به دست آمد. همبستگی مثبت و معنی داری نیز بین سازه های آگاهی، نگرش، عملکرد و بهداشت دهان و دندان مشاهده گردید.
نتیجه گیری: با توجه به آگاهی ناکافی دانش آموزان مورد بررسی در خصوص بهداشت دهان و دندان و نیز سطح عملکرد پایین آنان بویژه در مواردی از قبیل استفاده از دهان شویه ضدباکتری و حاوی فلوراید، مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی و خوردن شیرینی ، ارائه برنامههای آموزشی به منظور افزایش آگاهی و عملکرد دانش آموزان بویژه در زمینه های فوق ضروری به نظر می رسد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |