دوره 14، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1394 )                   جلد 14 شماره 6 صفحات 49-41 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد ، mohsen1mahdavi@gmail.com
چکیده:   (3499 مشاهده)

مقدمه: حوادث ترافیکی دومین علت مرگ پس از بیماری‌های قلبی عروقی در کشور ایران(1)و سومین علت مرگ بعد از بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان در کشور‌های در حال توسعه حوادث ترافیکی است(2). در کشور ما حدود 25000 نفر در سال و 70 نفر در روز بر اثر حوادث ترافیکی فوت کرده‌اند(3). با توجه به شیوع روز افزون جمعیت و وسایل نقلیه و شیوع بالای حوادث ترافیکی در کل کشور و استان یزد، این مطالعه بر آن است تاروند مرگ‌و‌میر ناشی از حوادث ترافیکی را در یک دوره 5 ساله بررسی نموده و با آمار قبلی مقایسه نماید.

روش‌بررسی: این مطالعه به روش گذشته‌نگر مبتنی بر اطلاعات نظام ثبت سوانح می‌باشد که با استفاده از آمار سال‌های1390-1385 مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی یزد، پزشکی قانونی و پلیس راهور انجام گردید. حجم نمونه به روش سرشماری است و کلیه موارد مرگ‌و‌میر ناشی از حوادث ترافیکی را شامل می‌شود(2492 نفر). داده‌ها از فرم‌های ثبت اطلاعات مصدومین و متوفیان جمع آوری گردیده و پس از گردآوری دادها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. روند مرگ‌و‌میر ناشی از حوادث ترافیکی بر اساس مدل رگرسیون پوآسون گزارش شد.

یافته‌ها: باتوجه به بررسی موارد مرگ‌و‌میر ناشی از حوادث ترافیکی میزان بروز مرگ‌و‌میر از7/4 درصد در سال 1385 به 37/3 درصد در سال 1390 کاهش داشته است. اکثریت موارد فوتی ناشی از ضربه به سر می‌باشد که میزان آن از 9/79 درصد در سال 1385 به 3/62در سال 1390 کاهش داشته است.

نتیجه‌گیری: روند سوانح رانندگی رو به کاهش است. احتمالا اجرای قوانین و مقررات رانندگی از یک سو و فرهنگ‌سازی از سوی دیگر از جمله عوامل کاهش روند تصادفات در طول سال‌های 1385 تا 1390 می‌باشد.

واژه‌های کلیدی: حوادث ترافیکی، روند، مرگ‌ومیر
متن کامل [PDF 138 kb]   (1279 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1392/11/9 | پذیرش: 1392/12/20 | انتشار: 1394/12/18

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.