دوره 14، شماره 5 - ( آذر و دی 1394 )                   جلد 14 شماره 5 صفحات 92-79 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه سیستان و بلوچستان ، n_nastie1354@ped.usb.ac.ir
چکیده:   (5239 مشاهده)

مقدمه: اگر مدیران خواهان کارکنانی هستند که به فراسوی انتظارات می روند، به میل و خواست خود به رفتارهایی دست می‌زنند که جزء وظایف رسمی شغلی‌شان نیست، و به طور کلی رفتارشهروندی سازمانی بالایی دارند باید با کارکنان در محیط کاری رفتاری عادلانه داشته باشند. در این راستا، مطالعه حاضر به دنبال بررسی رابطه عدالت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در کارکنان مرکز آموزشی، درمانی و تحقیقاتی روان پزشکی بهاران زاهدان می‌باشد.

روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بوده که به شیوه نمونه‌گیری طبقه‌ای- تصادفی تعداد 65 پرسشنامه بین کارکنان مرکز آموزشی، درمانی و تحقیقاتی روان پزشکی بهاران زاهدان توزیع شد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات در این مطالعه 2 پرسشنامه معتبر عدالت سازمانی نی هوف و مورمن (1993) و رفتار شهروندی سازمانی پودساکف و همکاران (1990) بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن و رگرسیون چندگانه با استفاده از نرم افزار SPSSنسخه 17 استفاده شد.

یافته‌ها: 1- ادراک کارکنان از وضعیت عدالت سازمانی نسبتا مطلوب می‌باشد. 2- کارکنان مورد مطالعه رفتار شهروندی سازمانی نسبتا مطلوبی را از خود بروز می‌دهند.3- بین عدالت سازمانی و ابعاد سه گانه آن با رفتار شهروندی سازمانی رابطه مثبت معنی‌داری وجود دارد.4- نتایج رگرسیون چندگانه نیز نشان داد از بین ابعاد سه‌گانه عدالت سازمانی، دو بعد عدالت توزیعی و تعاملی قابلیت پیش‌بینی رفتار شهروندی را دارند.

نتیجه‌گیری: با توجه به محرز شدن نقش مثبت عدالت سازمانی در بروز رفتار شهروندی سازمانی برگزاری دوره‌های آموزشی جهت آشنایی مدیران سازمان‌ها با مبانی و اصول عدالت سازمانی، تعاملات انسانی و نحوه به کارگیری آنها در سازمان‌ها پیشنهاد می‌گردد.

متن کامل [PDF 214 kb]   (2052 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/10/29 | پذیرش: 1394/10/29 | انتشار: 1394/10/29

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.