دوره 15، شماره 5 - ( آذر و دی 1395 )                   جلد 15 شماره 5 صفحات 179-167 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه پیام نور ، n.j.manager@gmail.com
چکیده:   (4296 مشاهده)

مقدمه: یکی از فاکتورهای عمده موفقیت سازمان ها، وفاداری مشتریانشان است. ازاین‌رو بایستی عوامل مؤثر بر این سازه توسط کلیه سازمان‌های تولیدی و خدماتی موردبررسی قرارگرفته و در دستور کارمدیران آن سازمان قرار گیرد. ازاین‌رو در این تحقیق به بررسی تأثیر مسئولیت اجتماعی بیمارستان‌های آموزشی شهر یزد بر وفاداری بیماران با توجه به نقش واسطه‌ای اعتماد وتصویرذهنی بیماران از آن بیمارستان پرداخته‌شده است.

روش بررسی: این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات تحقیق توصیفی-پیمایشی و از حیث ارتباط بین متغیرها از نوع همبستگی- علی می­باشد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامه می‌باشد که با توجه به حجم نمونه موردنظر بین 384 نفر توزیع شد. همچنین در آزمون اولیه پرسشنامه ضریب آلفای کرونباخ محاسبه‌شده برای سازه‌های پژوهش بالاتر از 7/0 کسب گردید.درنهایت جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌های تحقیق از روش همبستگی پیرسون برای بررسی رابطه بین متغیرها و از روش تحلیل مسیر جهت بررسی روابط علی آن‌ها در فضای Spss و Amos استفاده گردید.

یافته‌ها: نتایج تحقیق در بخش آمار توصیفی نشان می‌دهد که بیشترین پاسخگویان از قشر کارمند و مرد و بالای 45 درصد آن‌ها دررده سنی50-41 سال بوده‌اند و در بخش آمار همبستگی نشان می‌دهد که کلیه روابط مدل تحقیق با 99 درصد اطمینان دارای رابطه معناداری هستند.

نتیجه‌گیری: نتایج تحقیق نشان‌داد که مسئولیت اجتماعی بیمارستان می‌تواند تأثیر مثبتی بروفاداری بیماران نسبت به بیمارستان بگذارد، چرا که با افزایش میزان مسئولیت اجتماعی، تصویر ذهنی خوبی از بیمارستان و خدماتی که ارائه می دهد در ذهن بیماران ایجاد گردیده و منجر به افزایش اعتماد آنها خواهد شد. البته با توجه به اینکه در این مطالعه بیمارستان های آموزشی و کم هزینه برای مطالعه انتخاب گردیدند، مسئولیت اجتماعی بر اعتماد بیماران به صورت مستقیم تأثیری نداشته است.

متن کامل [PDF 1276 kb]   (3051 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1394/9/14 | پذیرش: 1394/10/19 | انتشار: 1395/10/28

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.