چکیده مقدمه: سرطانها سومین عامل مرگ و میر در ایران محسوب میشوند و شایعترین آنها سرطان پوست است که در استان یزد از شیوع بالاتری نسبت به کشور برخوردار است. با توجه به نقش مهم معلمین و مدارس به عنوان جایگاه مناسب برای آموزش به دانش آموزان و خانواده آنها این مطالعه با هدف تعیین میزان تاثیر آموزش پیشگیری از سرطان پوست در معلمان شهر یزد در سال 1391 صورت گرفت. روش بررسی: این مطالعه نیمه تجربی به صورت قبل و بعد به روش نمونه گیری تصادفی در میان 80 نفر از معلمان شهر یزد انجام گرفت. ابزار مورد استفاده پرسشنامهای دارای روایی و پایای معتبر در چهار بخش اطلاعات جمعیت شناختی، آگاهی، نگرش و عملکرد بود که در دو مرحله در قبل و بعد از آموزش به صورت خود گزارش دهی تکمیل گردید. یافتهها: محدوده سن شرکت کنندگان 23 الی 51 سال با میانگین 22/6±87/36 بود. 3/77 درصد زن، 7/22 مرد بودند. میانگین نمره آگاهی، نگرش و عملکرد در بعد از مداخله آموزشی افزایش یافت (001/0>P). بعد از مداخله آموزشی با افزایش میزان نگرش شرکت کنندگان میزان عملکرد نیز افزایش پیدا کرد (001/0p=، **407/0r=) و مردها نیز نگرش بالاتری نسبت به زنان پیدا نمودند (04/0p=). نتیجه گیری: مداخله آموزشی انجام شده در آگاهی، نگرش و عملکرد بهداشتی معلمان شهر یزد در خصوص سرطان پوست به شکل معناداری موثر بود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |