دوره 17، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1397 )                   جلد 17 شماره 1 صفحات 13-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mazloomi MahmoodAbad S S, sharifi S, nadjarzadeh A, fallahzadeh H. Determining the Effect of Parent Education Based on Social- Cognitive Theory to Reduce the Consumption of Unhealthy Snacks in First and Second Elementary Female Students in Eghlid. TB 2018; 17 (1) :1-13
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-1651-fa.html
مظلومی محمود آباد سعید، شریفی شهلا، نجارزاده آزاده، فلاح زاده حسین. تعیین میزان تاثیر آموزش والدین بر مبنای نظریه شناختی- اجتماعی برکاهش مصرف میان وعده های ناسالم در دانش آموزان دختر پایه اول و دوم ابتدایی شهر اقلید. طلوع بهداشت. 1397; 17 (1) :1-13

URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-1651-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد ، shahla.sh62@gmail.com
چکیده:   (3696 مشاهده)

مقدمه: امروزه  مصرف زیاد تنقلات و میان وعده های ناسالم در دانش آموزان بسیار شایع است. مطالعه حاضر  با هدف بررسی تاثیر آموزش والدین بر کاهش مصرف میان وعده های ناسالم در دانش آموزان دختر پایه اول و دوم ابتدایی شهر اقلید بر اساس نظریه شناختی اجتماعی انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه از نوع مداخله ای بوده و تعداد 102 نفر دانش آموز پایه اول و دوم    (51 نفر در گروه مداخله و 51 نفر در گروه کنترل) در آن شرکت داشتند. مداخله در چارچوب نظریه شناختی- اجتماعی که شامل سازه های ....صورت گرفته و طی دو جلسه آموزشی برای والدین با روش بحث گروهی و پرسش و پاسخ و توزیع جزوه آموزشی صورت گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بوده که به منظور ارزیابی تاثیر مداخله، در دو مرحله قبل و سه ماه بعد از مداخله توسط والدین دانش آموزان تکمیل گردید.
یافته ها: پس از مداخله، میانگین  نمره بسامد مصرف میان وعده های ناسالم مورد بررسی در دانش آموزان گروه مداخله از76/7±   5/16 در قبل از مداخله به 29/5±  39/12 پس از مداخله رسید که کاهش معنی داری را نشان می دهد ( 0001/0P= )   اما در گروه کنترل تغییر معنی داری در مصرف این مواد غذایی مشاهده نشد (352/0p=). از میان سازه  های نظریه شناختی- اجتماعی نیز برای آگاهی  ( 002/0p= )،  نگرش نسبت به پیامد رفتار(0001/0p= )،  دسترسی ( 001/0p= و حمایت اجتماعی      ( 0001/0p= )  افزایش معنی داری را نشان داد.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده می توان گفت که یک مداخله خانواده محور بر اساس آموزش والدین در چارچوب نظریه شناختی- اجتماعی می تواند در کاهش مصرف میان وعده های ناسالم در دانش آموزان دبستانی موثر باشد.
 

متن کامل [PDF 285 kb]   (1835 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/6/2 | پذیرش: 1394/6/23 | انتشار: 1397/2/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طلوع بهداشت یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Tolooebehdasht

Designed & Developed by : Yektaweb