Garavand H, Sabzian S. Evaluation of the effectiveness of habit reversal techniques on reducing nail biting disorder and state/trait anxiety of male high school Students in khorramabad. TB 2022; 21 (2) :99-113
URL:
http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-1417-fa.html
گراوند هوشنگ، سبزیان سعیده. بررسی اثربخشی فنون وارونهسازی عادت بر کاهش اختلال ناخن جویدن و اضطراب حالت/صفت دانشآموزان پسر مقطع متوسطه اول شهر خرمآباد. طلوع بهداشت. 1401; 21 (2) :99-113
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-1417-fa.html
دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران. ، sabzian1989@yahoo.com
چکیده: (994 مشاهده)
مقدمه: جویدن ناخن یک عادت نامناسب است و علّت دقیق آن قابل بحث است، محققان معتقدند که معمولاً ناخن جویدن با اختلالات روانپزشکی از جمله اضطراب همراه است. اضطراب حالت/صفت را میتوان شرایط هیجانی ناپایدار دانست که بازتاب تفسیر فرد از یک موقعیت تنشزا در یک دوره زمانی خاص بوده و بسته به درجهای که اوضاع، تهدیدآمیز درک شده باشد، شدت آن متغیر است. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی فنون وارونهسازی عادت بر کاهش اختلال ناخن جویدن و اضطراب حالت/صفت دانشآموزان انجام گرفت.
روش بررسی: روش پژوهش، شبهآزمایشی بدون گروه گواه با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری بوده است. شش دانشآموز پسر مقطع متوسطه اول در طیف سنی 15-13 سال که با مراجعه به مشاوره مدرسه خواستار دریافت کمک شده بودند، به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و برنامه فنون وارونهسازی عادت را به صورت انفرادی در طی 6 جلسه و به مدت 1 ماه دریافت کردند. برای سنجش متغیرها از مصاحبۀ بالینی، ثبت فراوانی ناخن جویدن در روز و آزمون اضطراب حالت/ صفت استفاده شد.
یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد که فنون وارونهسازی عادت باعث کاهش ناخن جویدن و اضطراب حالت/صفت دانشآموزان میشود. پیگیری یک ماه بعد از اتمام درمان حاکی از ماندگاری این نتایج بود.
نتیجهگیری: روش فنون وارونهسازی عادت در درمان ناخنجویدن، کاهش اضطراب و بهبود کیفیت زندگی فرد و آسیبهای ناشی از آن مؤثر است. با توجه به محدودیت ناشی از تعداد کم شرکتکنندگان این مطالعه، پیشنهاد میشود ضمن تکرار مطالعه در نمونهای بزرگتر، اثربخشی آن در درمان سایر اختلالات عادتی نیز بررسی گردد.
ناخن جویدن، فنون وارونهسازی عادت، اضطراب حالت، صفت
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1394/1/28 | پذیرش: 1401/5/10 | انتشار: 1401/5/10