دوره 13، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1393 )                   جلد 13 شماره 6 صفحات 92-82 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی آجا ، 2006.asadi@gmail.com
چکیده:   (6227 مشاهده)
مقدمه: نیازهای مطرح شده ، تصمیمات در آموزش بهداشت و ارتقا سلامت معمولا به طور همزمان تحت تاثیر عوامل متعدد قرار می گیرد،بدین معنی که پژوهشگران با محیط تصمیم گیری چند معیاره مواجه می شوند که همین امر طراحی و انتخاب گزینه صحیح را با حساسیت بیشتری روبرو می سازد. با توجه به اهمیت اصول علمی در تصمیم گیری مربوط به مداخلات مطالعه حاضر به معرفی و تبیین مدلهای تصمیم گیری چند معیاره در آموزش بهداشت و ارتقا سلامت می پردازد. روش بررسی:مقاله حاضر با بررسی متون خارجی منتشر شده درپایگاههای اطلاعاتی Web of Sciences Science Direct Medline , Google Scholar، متون فارسی منتشر شده ، بررسی کتب مربوطه و پایان نامه های فارسی به خصوص در زمینه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت و با استفاده از کلید واژه مرتبط به بررسی مدلهای خاص تصمیم گیری چند معیاره در آموزش بهداشت و ارتقا سلامت پرداخت. یافته ها: بررسی پژوهش ها و مقالات آموزش بهداشت و ارتقا سلامت به خصوص در ایران نشان می دهد که اگرچه تکنیکهای تصمیم گیری نظیر روش دلفی، گروههای اسمی و بارش افکار و سایر رویکردها مورد استفاده قرار گرفته ولی روشهای تصمیم گیری چند معیاره که دارای پشتوانه تئوریکی ریاضی و صحت پیش بینی نتایج هستند مورد غفلت قرار گرفته است . نتیجه گیری : به کارگیری مدلهای تصمیم گیری چند معیاره در حیطه تصمیمات ارتقا سلامت که نوعا طیف وسیعی از ملاحظات وعوامل مختلف را همزمان علاوه بر ارزیابی اقتصادی در آموزش بهداشت و ارتقا سلامت مد نظر قرار می دهد ضروری است.
متن کامل [PDF 257 kb]   (2788 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1391/5/18 | پذیرش: 1393/3/22 | انتشار: 1393/12/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.