دوره 13، شماره 5 - ( آذر و دی 1393 )                   جلد 13 شماره 5 صفحات 124-118 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد ، ahmad.haerian@gmail.com
چکیده:   (4258 مشاهده)
مقدمه: آموزش بهداشت دهان و دندان امری ضروری در درمان و پیشگیری از پوسیدگی های دندانی و بیماری پریودنتال در نظر گرفته می شود که به روشهای متفاوت و توسط افراد مختلفی ارائه می گردد. با توجه به اینکه دندانپزشکان عمده ترین گروهی هستند که وظیفه آموزش بهداشت به بیماران را بر عهده دارند این مطالعه با هدف بررسی نحوه نگرش دندانپزشکان شهر یزد نسبت به آموزش بهداشت دهان در مطب های شخصی صورت گرفته است. روش بررسی: این مطالعه توصیفی- مقطعی با استفاده از پرسشنامه ای حاوی اطلاعات دموگرافیک و سوالاتی پیرامون روشهای مختلف آموزش بهداشت تهیه و در اختیار 151 دندانپزشک که در شهر یزد مشغول به فعالیت در مطب های شخصی می باشند قرار داده شد .داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزار آماری16 SPSS و آزمون فیشر تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: داده ها بیانگر آن هستند که 3/95% از کل دندانپزشکان حداقل یک مورد از وسایل بهداشت دهان را به نحوی به بیماران خود آموزش می دهند که این آموزش بیشتر شامل روش صحیح استفاده از نخ دندان و سپس مسواک زدن می باشد. فقط 8/50% دندانپزشکان به تمام بیماران آموزش می دادند. همچنین از میان روشهای پرسش شده برای آموزش بهداشت شامل آموزش شفاهی،آموزش با استفاده از ماکت، نصب پوستر، بروشورهای آموزشی، معرفی کتاب، آموزش توسط بهداشتکار دهان در مطب، پخش برنامه های صوتی- تصویری؛ استفاده از ماکت دهان متداول تر از سایر روشها بوده است. نتیجه گیری:یافته های حاصل از این مطالعه نشان می دهند که اکثریت دندانپزشکان شهر یزد آموزش بهداشت به بیماران را به نحوی در برنامه خود قرار داده اند. بادر نظر داشتن نقش کلیدی دندانپزشکان درآموزش بهداشت دهان و دندان برای ارتقا بهداشت و سلامت دهان افراد جامعه نیاز است که این برنامه گسترده تر و یکپارچه تر شود.
متن کامل [PDF 106 kb]   (1205 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1391/12/2 | پذیرش: 1392/2/30 | انتشار: 1393/10/28

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.