دوره 12، شماره 2 - ( تابستان 1392 )                   جلد 12 شماره 2 صفحات 182-174 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


جهاد دانشگاهی خوزستان، اهواز ، shakeriNejad@yahoo.com
چکیده:   (8735 مشاهده)
چکیده مقدمه: براساس گزارش های سازمان ملل متحد، سازمان جهانی بلایا، کشور ایران نه تنها در زمره کشورهای بلاخیز جهان رتبه بندی شده است، بلکه رتبه نخست را از نظر بیشترین تعداد موارد مرگ متعاقب بروز زلزله داشته است.این مطالعه با هدف تاثیر برنامه آموزشی الگوی پرسید، پروسید بر رفتارهای ایمنی دانش آموزان مدارس ابتدایی شهر اهواز در برابر وقوع زلزله طراحی شده است. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه مورد شاهدی است که جهت بررسی رفتارهای ایمنی دانش آموزان در سال 1390 انجام شد. 400 نفر از دانش آموزان به روش نمونه گیری خوشه ای و تصادفی ساده از بین دو دبستان شهر اهواز انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه و چک لیست، جمع آوری شد. پرسشنامه حاوی سوالاتی در بخش های مشخصات دموگرافیک، آگاهی، نگرش و رفتار عوامل قادر کننده و عوامل تقویت کننده بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارSPSS ، آزمونهای t مستقل و زوج و آزمون کای دو استفاده شد. یافته ها:پس از مداخله آموزشی در گروه مورد نسبت به گروه شاهد میانگین نمره آگاهی و میانگین نمره نگرش در خصوص رعایت نکات ایمنی در برابر وقوع زلزله (عوامل مستعدکننده ) (001/0P<)،استفاده از منابع آموزشی،تشکیل کلاس آموزشی و شرکت در کلاس آموزشی (عوامل قادرکننده ) (001/0P<)و تشویق خانواده و معلمین (عوامل تقویت کننده)و رفتارهای ایمنی در هنگام وقوع زلزله افزایش معنی دار یافته اند(001/0P<). نتیجه گیری: نتایج فوق نشان دهنده تاثیر مثبت برنامه مداخله آموزشی بر اساس الگوی پرسید و اجزای اصلی آن (عوامل مستعدکننده،قادرکننده و تقویت کننده) در افزایش رفتارهای ایمنی در هنگام وقوع زلزله در جامعه مورد مطالعه می باشد. واژه های کلیدی: آموزش بهداشت، بهداشت مدارس،الگوی پرسید، رفتارهای ایمنی
متن کامل [PDF 135 kb]   (1796 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/6/27 | پذیرش: 1392/7/1 | انتشار: 1392/7/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.