دوره 21، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1401 )                   جلد 21 شماره 2 صفحات 84-73 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 9177
Ethics code: IR.SSU.SPH.REC.1400.078


XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی، یزد، ایران. ، dehghanifateme9@gmail.com
چکیده:   (645 مشاهده)
مقدمه: مراقبت های پرستاری به عنوان یک جزء اساسی از خدمات بهداشتی درمانی از اهمیت بسیاری برخوردار است و اخلاق در پرستاری عامل بسیار مهمی در مراقبت محسوب می شود. بنابراین مطالعه حاضربا هدف اولویت بندی و بررسی میزان رعایت ارزش های اخلاقی پرستاران از دیدگاه بیماران بستری در بیمارستان های منتخب شهر یزد در سال 1400 انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه یک پژوهش توصیفی-مقطعی بود که در دو بیمارستان منتخب شهر یزد در سال 1400 انجام شد. داده ها با استفاده از پرسش نامه محقق ساخته گرداوری گردید .از نرم افزارspss20  به منظور تجزیه تحلیل داده ها استفاده شد. برای اولویت بندی ارزش ها پرسشنامه ای 12 سوالی با رویکرد تعیین نمره میانگین، طراحی شد. هر یک از موضوعات در مقیاس لیکرت از یک تا پنج نمره گذاری شد. توزیع نمرات رعایت اخلاق حرفه ای پرستاران به صورت ضعیف (کمتر از 15)، متوسط (15- 20) و خوب (بالاتر از 20) تقسیم بندی شد.
یافته ها: اولویت بندی ارزش های اخلاقی پرستاری از دیدگاه بیماران بترتیب  "نوع دوستی و همدلی" ،"شفقت و مهربانی" و " پاسخ گویی و مسئولیت پذیری و وجدان " بیشترین میانگین را به خود اختصاص دادند.میزان رعایت "نوع دوستی و همدلی"(19/1 ±140 )،"شفقت و مهربانی"(01/2± 135 ) و " پاسخ گویی و مسئولیت پذیری و وجدان " (33/1±130)  تعیین گردید.
نتیجه گیری :  در صورتیکه ارزش های اخلاقی نوع دوستی و همدلی ، شفقت و مهربانی و پاسخ گویی و مسئولیت پذیری در برنامه اموزش مداوم پرستاری در نظر گرفته شود.
متن کامل [PDF 652 kb]   (375 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (882 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/11/5 | پذیرش: 1401/3/31 | انتشار: 1401/5/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.