دوره 20، شماره 6 - ( ویژه نامه 1400 )                   جلد 20 شماره 6 صفحات 26-16 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 5491
Ethics code: 1398.748


XML English Abstract Print


علوم پزشکی مازندران ، m.chaleshgar@mazums.ac.ir
چکیده:   (949 مشاهده)
مقدمه: شاد بودن جامعه یکی از عوامل بسیار موثر در توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و سیاسی است و موجب کاهش نابسامانی خانوادگی و طلاق، افزایش میل و رغبت تحصیلی، دل به کار دادن و افزایش تولید است. این پژوهش با هدف تعیین رابطه بین متغیرهای شادکامی و خودکارآمدی با برخی متغیرهای جمعیت شناختی در میان گروهی از دانشجویان صورت پذیرفت.
روش بررسی: این  مطالعه توصیفی مقطعی در سال98-1397 بر روی 371 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران که دارای معیارهای ورود به مطالعه بودند به روش نمونه گیری تصادفی ساده انجام شد. اطلاعات توسط پرسشنامه  شادکامی آکسفورد و پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر جمع آوری گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار  spssنسخه 26 و با آزمون های آماری توصیفی و تحلیلی(همبستگی، تی تست وآنالیز واریانس) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها:میانگـین سنـی دانشجـویان شـرکت کنـنده در  مـطالعـه 95/2 ±23/22 سـال بود، میانگیـن نمـره شـادکامی
81/14±65/28  بود، میانگین خودکارآمدی نمره 44/9±5/60 بدست آمد. متغیرهای سن، جنس، مقطع تحصیلی با شادکامی ارتباط معنی داری داشت (05/0>P). شاخص خودکارآمدی نیز با عواملی همچون سن، جنس، وضعیت تاهل و مقطع تحصیلی ارتباط معنی دار داشت (05/0>P).
نتیجه گیری:برخی از عوامل دموگرافیک درشادکامی و خودکارآمدی در دانشجویان موثر هستند در همین راستا جهت ارتقای سلامت روان و اهمیت شادی در بهداشت روان دانشجویان توصیه می گردد این عوامل را به طور کامل باید شناخت و متناسب با آنها برنامه ریزی های لازم صورت پذیرد.


 
واژه‌های کلیدی: شادکامی، دانشجویان، خودکارآمدی
متن کامل [PDF 635 kb]   (307 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/7/10 | پذیرش: 1400/11/10 | انتشار: 1400/11/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.