دوره 18، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1398 )                   جلد 18 شماره 6 صفحات 69-59 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


گروه آموزشی مدیریت، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی ، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران. ، joan.nd706@yahoo.com
چکیده:   (2876 مشاهده)
مقدمه: امروزه با تغییر سطح فرهنگ ‌سازمانی پرستاران می‌توان بر شیوه استفاده ازمؤلفه‌های مدیریت دانش در بیمارستان تغییر ایجاد کرد. هدف از پژوهش حاضر، سنجش رابطه مدیریت دانش با فرهنگ سازمانی پرستاران شاغل در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران است .
روش بررسی: پژوهش حاضر توصیفی و همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه پرستاران شاغل در بیمارستان‌های آموزشی درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1395 بوده است . حجم نمونه 85 عدد برآورد گردید. ابزار پژوهش شامل دو پرسش‌نامه مدیریت دانش لاوسون و فرهنگ ‌سازمانی مدل کویین وکامرون بود. تحلیل داده ها با استفاده از نرم‌افزار spss نسخه 21 و آزمون های آماری همبستگی اسپیرمن  و شاپیرو ویلک انجام شد.
یافته ها: نتایج تحلیل نشان داد که هر یک از مولفه های مدیریت دانش با هر یک از ابعاد فرهنگ سازمانی رابطه مثبت و معنا دار دارند. همچنین همبستگی بین دو متغیر اصلی مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی بین 4/0 تا 7/0 بوده است. p تمامی متغیرها کمتر از 005/0 بود.
نتیجه گیری: از آنجا که، مدیریت دانش با فرهنگ سازمانی پرستاران و تمامی مولفه های آنها باهم رابطه مثبت و معنی داری دارند، می توان با برنامه ریزی در زمینه ابعاد فرهنگ سازمانی به تدریج تعامل بین پرستاران را در سازمان به گونه ای بهبود بخشید که پایه های مدیریت دانش به عنوان یک مزیت برتر در مراکز آموزشی درمانی ، نهادینه گردد.
 
متن کامل [PDF 516 kb]   (703 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/10/13 | پذیرش: 1397/11/16 | انتشار: 1399/2/7

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.