دوره 17، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1397 )                   جلد 17 شماره 1 صفحات 61-50 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد ، z.rahaii@gmail.com
چکیده:   (2832 مشاهده)

مقدمه :با توجه به شرایط خاص فیزیولوژیک و آسیب پذیری  زنان باردار لازم است تاکید بیشتری بر آموزش و رعایت اصول بهداشت دهان ودندان در این دوران صورت پذیرد از آنجا که اکثر مشکلات بهداشتی با رفتار انسان ارتباطی تنگا تنگ دارند تئوریهای مطالعه رفتار می توانند برای درک چگونگی پیشگیری از مشکلات بهداشتی دهان ودندان مورد استفاده قرار گیرند. از این روهدف از این مطالعه تعیین پیشگویی کننده های وضعیت  بهداشت دهان ودندان مادران باردار بر اساس تئوری رفتار برنامه ریزی شده  بود.
روش بررسی: در این مطالعه توصیفی ازنوع همبستگی تعداد 208 نفر از مادران باردار مراجعه کننده به 4 مرکز بهداشتی درمانی شهر یزد به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند واز طریق مصاحبه  پرسشنامه ها تکمیل شد. (روایی پرسشنامه توسط نظرات متخصصان وپایایی بامحاسبه آلفای کرونباخ 83/0-64/0  تأیید شده بود این پرسشنامه بر اساس تئوری رفتار برنامه ریزی شده طراحی شد و شامل اطلاعات دموگرافیک وزمینه ای وسوالات سازه های تئوری  و وضعیت بهداشت دهان ودندان خود گزارش شده بود.
یافته ها: ازمادران باردار مورد بررسی 1/59 درصد یکبار در روز مسواک می‌زدند وتنها 8/30درصد  یکبار در روز از نخ دندان استفاده می کردند و میانگین تعداد دندانهای سالم مادران برابر با 65/7 ± 56/23 بود ازبین سازه های مدل تئوری رفتار برنامه ریزی شده سازه های نگرش، هنجار ذهنی وکنترل رفتاری درک شده 66% قصد رفتاری را پیشگویی کردند ورفتار بهداشتی 12% تغییرات وضعیت بهداشت دهان ودندان را پیشگویی می کرد از بین سازه های مدل ،کنترل رفتاری درک شده قوی ترین پیشگویی کننده قصد رفتاری بود.
نتیجه گیری : بکار گیری تئوری رفتار برنامه ریزی شده می تواند با تمرکز بر روی کنترل رفتاری درک شده نتایج ثمر بخشی را در زمینه رفتار مطلوب بهداشت دهان ودندان به بار آورد این مدل می تواند بعنوان یک مدل  مناسب در برنامه های ارتقاء  سلامت دهان ودندان بکار رود.
 
 
متن کامل [PDF 278 kb]   (2279 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1394/8/15 | پذیرش: 1394/11/17 | انتشار: 1397/2/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.