دوره 17، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1397 )                   جلد 17 شماره 1 صفحات 62-72 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه جامع علمی کاربردی ، nikpoorg@yahoo.com
چکیده:   (537 مشاهده)

مقدمه: کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال لجبازی و نافرمانی (ODD) الگوی رفتار منفی، خصمانه و نافرمان نشان می دهند که به مشکلات خانوادگی یا تحصیلی مهمی منجر می شود.اغلب کودکان، مخصوصاً در نوجوانی، یک دوره منفی گرایی و نافرمانی خفیف را پشت سر می گذارند و اغلب والدین از خصومت یا جر و بحث کردن های گاه و بی گاه فرزندان شان شاکی هستند؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازی درمانی بر علائم اختلال لجبازی نافرمانی کودکان می باشد.
روش بررسی: روش پژوهش از نوع نیمه تجربی است. در این مطالعه 15 نفر در گروه آزمون (7 کودک دختر و 8 کودک پسر ) و 15 نفر در گروه کنترل (9 کودک پسر و 6 کودک دختر ) قرار گرفتند. ابزار اندازه گیری شامل سیاهه رفتاری کودک CBCL ، فرم گزارش معلم TRF و یک مصاحبه بالینی با والدین بود.
یافته ها: نتایج تحلیل نشان داد که علائم اختلال لجبازی نافرمانی به گزارش والد و به گزارش معلم کاهش معنی داری داشت. بنابراین بازی درمانی با رویکرد شناختی درمانی ، میزان نشانه های اختلال نافرمانی مقابله ای در کودکان پسر و دختر را در مرحله پس آزمون و پیگیری به طور معنی داری کاهش داده است .
بحث و نتیجه گیری: این یافته ها اثربخشی بازی درمانی گروهی را برای کاهش علائم کودکان دارای اختلال لجبازی نافرمانی نشان می دهد و بر این اساس استفاده از این روش درمانی در مورد این کودکان به درمانگران توصیه می شود.

متن کامل [PDF 152 kb]   (159 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۳/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۶/۸/۱۵ | انتشار: ۱۳۹۷/۲/۲۵