دوره 16، شماره 3 - ( مردادو شهریور 1396 )                   جلد 16 شماره 3 صفحات 21-33 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ، Najmeh_nicknejad@gmail.com
چکیده:   (692 مشاهده)

چکیده

مقدمه: انجام فعالیت جسمانی منظم به‌عنوان اولین اولویت سبک زندگی سالم عنوان‌شده است. هدف این مطالعه بررسی تأثیر آموزش بر تحرک بدنی خانم‌های خانه‌دار بود.
روش بررسی: تعداد 106 نفر در قالب دو گروه (53 نفر گروه مداخله و 53 نفر گروه کنترل) با روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. برای اندازه­گیری از پرسشنامه بین‌المللی فعالیت فیزیکی استفاده شد. پرسشنامه‌ها به‌صورت پیش‌آزمون و پس‌آزمون در دو گروه مداخله و کنترل با فاصله 3 ماه و بعد از آموزش در گروه مداخله تکمیل گردید. آموزش به صورت سخنرانی، پاورپوینت، سی دی آموزشی و پمفلت مرتبط با موضوع، در اختیار گروه مداخله قرار گرفت. داده­ها با استفاده از آزمون­های ضریب همبستگی پیرسون، من­ویتنی، کروسکال والیس و ویلکاکسون تجزیه ‌و تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج نمره حیطه تفریح، ورزش و فعالیت اوقات فراغت در گروه مداخله تفاوت معنی­ داری نشان داد. همچنین در معادل پیاده ­روی کلی گروه مداخله تفاوت معنی­ داری مشاهده شد.
نتیجه‌گیری: یافته ها نشان می دهد  آموزش با استفاده از سی دی و پمفلت در کنار آموزش به وسیله پاورپوینت و وسایل کمک آموزشی، و استمرار آن می­ تواند موجب افزایش فعالیت­های ورزشی و تحرک بدنی  زنان خانه دار شود.

این مقاله بر گرفته از پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد می باشد.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش، تحرک بدنی، خانم خانه‌دار
متن کامل [PDF 217 kb]   (167 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (201 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۱/۶ | پذیرش: ۱۳۹۴/۲/۹ | انتشار: ۱۳۹۶/۶/۲۶