دوره 15، شماره 4 - ( مهر و ابان 1395 )                   جلد 15 شماره 4 صفحات 11-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد ، Aadtafti[@]ssu.ac.ir
چکیده:   (4748 مشاهده)
  • بیماری قلبی- عروقی یک پاندمی و مهمترین علت مرگ و میر در سراسر جهان و ایران می باشد و سرمایه گذاری درسلامت قلب و پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی نه تنها باعث کاهش درد ، رنج و ناتوانی میلیونها نفر و جلوگیری از اتلاف منابع و افزایش بهره وری، رشد اقتصادی و رفاه می شود لذا بر آن شدیم تا تأثیر دو روش آموزشی پمفلت و فیلم آموزشی بر آگاهی، نگرش و عملکرد کارکنان مراکز دولتی شهر یزد را در مورد  عوامل خطر بیماری های  قلبی عروقی را مورد مقایسه قرار دهیم.

روش بررسی: پژوهش حاضر مطالعه ای نیمه تجربی می باشد که در سال 1390 بر روی 160 نفر از کارکنان مراکز دولتی شهر یزد(مداخله آموزشی در 79 نفر فیلم آموزشی و در 81 نفر دیگر پمفلت) انجام گرفته است. روش جمع آوری اطلاعات به صورت پرسشنامه بوده که پایایی و روایی آن مورد تایید قرار گرفت که در دو مرحله قبل از آموزش و دو ماه پس از تحویل فیلم های آموزشی و پمفلت، داده ها جمع آوری و پس از وارد کردن داده ها در نرم افزار آماری SPSS با استفاده از آزمون های آماری، T-test،  Chi squareو همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها: بر اساس نتایج این مطالعه اختلاف میانگین نمره آگاهی، نگرش و عملکرد قبل از آموزش در هر دو گروه آموزشی اختلاف معنی داری نداشته(05/0P >)ولی بعد از آموزش اختلاف معنی دار آماری بین میانگین نمره نگرش و عملکرد بر اساس پمفلت و فیلم آموزشی از لحاظ آماری معنی دار بوده(01/0P <) بطوری که تاثیر فیلم آموزشی بیشتر از پمفلت بود. بطور کلی هر دو روش آموزشی بر آگاهی، نگرش و عملکرد کارکنان موثر بود(01/0P <).

بحث و نتیجه گیری: با توجه به اینکه هر دو روش آموزشی فیلم آموزشی و پمفلت بر آگاهی، نگرش و عملکرد کارکنان تاثیر داشته هر چند تاثیر فیلم آموزشی بر نگرش و عملکرد آنها بیشتر بود، می توان نتیجه گیری کرد که هر دو می توانند روش موثری بر ارتقای سطح آگاهی، نگرش و عملکرد در مورد عوامل خطر بیماری های قلبی و عروقی باشد.

متن کامل [PDF 237 kb]   (1346 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/3/4 | پذیرش: 1393/5/12 | انتشار: 1395/8/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.