دوره 18، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1398 )                   جلد 18 شماره 1 صفحات 1-16 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mazloomi Mahmood abadi S S, Rezazadeh mehrizi M, Askari shahi M, Vakili M. The Effect of Health-Based Intervention on Knowledge, Attitude and Practice of First-Grade High School Students. TB. 2019; 18 (1) :1-16
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-2297-fa.html
مظلومی محمود آباد سعید، رضازاده مهریزی مهدیه، عسکری شاهی محسن، وکیلی محمود. بررسی تاثیر مداخله سلامت محور بر آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان مدارس متوسطه اول. طلوع بهداشت. 1398; 18 (1) :1-16

URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-2297-fa.html


دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ، Rezazadehmahdieh33@gmail.com
چکیده:   (432 مشاهده)

مقدمه: سلامت دانش آموزان به عنوان قشر عظیمی از جامعه سالم ضروری است مدارس نقش مهمی در انتقال اطلاعات بهداشتی به آنها دارند. هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر مداخله سلامت محور برآگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان  متوسطه اول شهر مهریز است.       
روش بررسی: در یک مطالعه نیمه تجربی به روش قبل و بعد در سال 1395، 260 دانش آموز متوسطه اول در شهر مهریز مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه نظام مراقبت مدرسه محور سلامت دانش آموزان (GSHS) بوده که  5 بخش آن مورد استفاده قرار گرفت. پرسشنامه در دو مرحله ، قبل و سه ماه پس از مداخله آموزشی توسط دانش آموزان تکمیل شد. آنالیز آماری داده ها با استفاده از  از نرم افزارspss  نسخه20 و آزمون های آماری z برای مقایسه دو نسبت، t – test، آنالیز واریانس، مک نمار و کای اسکوار تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها: بعد از مداخله تفاوت معنادار در مصرف شیر و لبنیات حداقل 2 بار در روز، مصرف سبزی ، شستن دست ها قبل از خوردن چیزی در مدرسه ، دوبار یا بیشتر مسواک زدن در روز، حداقل 60 دقیقه ورزش کردن در روز و نخوابیدن در شب به علت نگرانی در مورد مسائل مختلف  مشاهده گردید(05/0). همچنین مداخله بر میانگین و انحراف معیار نمرات آگاهی بهداشت روان  و تغذیه و بهداشت دهان و دندان و میانگین و انحراف معیار نمرات نگرش فعالیت فیزیکی، بهداشت دهان و دندان و تغذیه  موثر بوده است(05/0˂p).
نتیجه گیری: مداخلات بهداشتی می تواند باعث افزایش رفتارهای ارتقا دهنده سلامت و ارتقاء آگاهی و نگرش دانش آموزان گردد. لذا استفاده از برنامه های مداخله ای با استفاده از ظرفیت های موجود در مدارس توصیه می گردد.
 

واژه‌های کلیدی: آگاهی، نگرش، عملکرد، دانش آموزان
متن کامل [PDF 776 kb]   (196 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۷/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۵/۸/۱۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طلوع بهداشت یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Tolooebehdasht

Designed & Developed by : Yektaweb