دوره 15، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1395 )                   جلد 15 شماره 3 صفحات 54-66 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Baghianimoghadam M, Tavakoli B, Ayatollahi J, Mirzaei M. The effect of education based on the theory of planned behavior on preventive behaviors of cutaneous Leishmaniasis in mothers living in endemic city of Natanz. TB. 2016; 15 (3) :54-66
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-2271-fa.html
باقیانی مقدم محمدحسین، توکلی بنفشه، آیت اللهی جمشید، میرزایی مسعود. تاثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده بر رفتارهای پیشگیری‌کننده از لیشمانیوز جلدی در مادران ساکن درمناطق آندمیک شهرستان نطنز. طلوع بهداشت. 1395; 15 (3) :54-66

URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-2271-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ، tavakoli.bfsh@gmail.com
چکیده:   (1932 مشاهده)

مقدمه: با توجه به مطالعات محدود در زمینه مداخلات آموزشی برای تغییر رفتارهای پیشگیری‌کننده از لیشمانیوز جلدی و همچنین نقش حساس مادران در ایجاد و ابقاء این رفتارها ، این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده بر رفتارهای پیشگیری‌کننده از لیشمانیوز جلدی در مادران ساکن در مناطق آندمیک شهرستان نطنز طراحی و اجرا گردید.

روش بررسی: مطالعه حاضر،مطالعه مداخله ای و از نوع تجربی می‌باشد. دو مرکز بهداشتی درمانی واقع در مناطق آندمیک بیماری لیشمانیوز جلدی به طور تصادفی به دو گروه آزمون و غیرآزمون اختصاص یافتند. سپس از لیست مادران تحت پوشش هر مرکز 80 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و پرسشنامه‌ای را که بر اساس تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده طراحی شده و روایی و پایایی آن در مطالعات قبلی تایید شده بود، تکمیل نمودند. سپس 4 جلسه آموزشی برای مادران گروه آزمون و 2 جلسه آموزشی برای افراد تاثیر‌گذار بر آنها تشکیل شد ولی برای گروه غیرآزمون هیچ مداخله‌ای صورت نگرفت. 2 ماه بعد از مداخله آموزشی داده‌ها مجددا جمع‌آوری شدند وبا استفاده از نرم‌افزار Spss نسخه 18 وآزمون‌های آماری تی مستقل، تی زوجی، کای اسکوئر و من ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته‌ها: قبل از مداخله تفاوت معنی‌داری بین میانگین نمرات سازه‌های مختلف این تئوری در دوگروه مشاهده نشد)005/0<P ( ولی بعد از مداخله در میانگین نمرات آگاهی، نگرش، هنجارهای انتزاعی،کنترل رفتاری درک شده، قصد و عملکرد گروه آزمون افزایش معنی‌دار مشاهده شد (005/0>P) و در گروه غیر آزمون فقط در میانگین نمرات آگاهی و نگرش افزایش معنی‌دار مشاهده شد (005/0>P).

نتیجه‌گیری: آموزش بر اساس تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده می‌تواند رفتارهای پیشگیری‌کننده از لیشمانیوز جلدی را در مادران ارتقا‌ بخشد.

متن کامل [PDF 160 kb]   (428 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۶/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۵/۶/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۵/۶/۲۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طلوع بهداشت یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Tolooebehdasht

Designed & Developed by : Yektaweb