دوره 15، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1395 )                   جلد 15 شماره 2 صفحات 81-73 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ، : ramazani_ab@yahoo.com
چکیده:   (3620 مشاهده)

چکیده

مقدمه: سل یکی از قدیمی‌ترین بیماری‌های بشر است و در طول سالیان دراز همواره به‌عنوان یکی از عوامل مرگ‌ومیر و ناتوانی انسان‌ها مطرح بوده است. ازآنجاکه سل معلول فقر وفقر معلول جهل وجهل مهم‌ترین شاخص ضعف فرهنگی است، هدف این مطالعه طراحی وارزشیابی برنامه آموزش بهداشت در خانواده مسلولین شهر زابل نسبت به بیماری سل بود.

روش بررسی: نوع مطالعه مداخله‌ای- نیمه تجربی (قبل و بعد) بود.جامعه مورد مطالعه شامل تمام افراد خانواده‌های مسلولین شهرستان زابل ( 95 نفر) بودند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه طراحی‌شده در زمینه آگاهی، نگرش و عملکرد در رابطه با بیماری سل بود که مشتمل بر 43 سؤال بود.آموزش از طریق سخنرانی وآموزش چهره به چهره انجام شد. اطلاعات با استفاده از نرم‌افزار 18SPSS و با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی و همچنین استفاده از آزمون‌های آماری Tزوج وTمستقل و آنالیز واریانس یک‌طرفه و سپس آزمون توکی، اطلاعات مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت و05/0 P< به‌عنوان سطح معنی‌داری در نظر گرفته شد.

نتایج: میانگین آگاهی افراد موردمطالعه در قبل از آموزش 93/9 (از مجموع 20 امتیاز) بود که بعد از آموزش به 42/17 افزایش پیدا کرد و میانگین نمره نگرش افراد موردمطالعه در قبل از آموزش 67/3(از مجموع 9 امتیاز) بود که بعد از آموزشبه 45/7 افزایش پیدا کرد و میانگین نمره عملکرد افراد موردمطالعه در قبل از آموزش 04/7(از مجموع 14 امتیاز) بود که بعد از آموزشبه 77/12 افزایش پیدا کرد و این اختلاف در سطح 05/0≥p معنی‌دار بود.

نتیجه‌گیری: برنامه آموزشی مؤثر می‌تواند سطح آگاهی، نگرش و عملکرد افراد خانواده را در مورد بیماری‌های مختلف افزایش داده و درنتیجه منجر به ارتقای سلامتی جامعه گردد.لذا مسئولان و برنامه ریزان بهداشتی کشور می‌توانند با برگزاری کلاس‌های آموزشی و ارتقای سطح آگاهی جامعه گام مؤثری در جهت بهبود وضعیت سلامت جامعه بردارند.

واژه‌های کلیدی: آموزش، ارزشیابی، آگاهی، نگرش، عملکرد، سل، زابل
متن کامل [PDF 172 kb]   (1761 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/4/29 | پذیرش: 1395/4/29 | انتشار: 1395/4/29

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.