دوره 15، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1395 )                   جلد 15 شماره 6 صفحات 60-47 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shafii M, Ghafoori M H, Arab M, Abooei F, Forootan S, Shafiee M. Quality Assessment by Using Categorical Based Evaluation Technique: A Cross-Sectional study in a hospital . TB 2017; 15 (6) :47-60
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-1957-fa.html
شفیعی میلاد، غفوری محمد حسین، عرب محمد، ابویی فاطمه، فروتن سارا، شفیعی محمد. ارزیابی کیفیت خدمات غیر بالینی بیمارستانی با استفاده از تکنیک مبتنی بر طبقه بندی: مطالعه مقطعی در یکی از بیمارستان های تهران . طلوع بهداشت. 1395; 15 (6) :47-60

URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-1957-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد ، m.shafii.70@gmail.com
چکیده:   (3538 مشاهده)

مقدمه:در فرآیند اندازه‌گیری کیفیت، نیاز به یک ابزار موثر در شناسایی و اولویت بندی معیارهای مربوط به ارزیابی کیفیت خدمات، محسوس است. تعیین جذابیت با استفاده از تکنیک مبتنی بر طبقه بندی (مک بث) که یکی از روش‌های تصمیم گیری چند معیاره می‌باشد؛ می تواند در امر پیچیده سنجش کیفیت خدمات، پژوهشگران را یاری نماید.

روش‌بررسی:مطالعه حاضر یک پژوهش مقطعی است که شامل سه مرحله اصلی می باشد. مرحله اول استخراج شاخص‌های سنجش کیفیت با استفاده از مطالعه مروری جامع واخذ نظرات خبرگان نظام سلامت، مرحله دوم وزن دهی به شاخص‌ها و مرحله نهایی رتبه بندی بخش‌های بستری یکی از بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران با استفاده از تکنیک مک بث و با نمونه ای 300 نفری از بیماران بستری بود.

یافته‌ها:هشت حیطه اصلی (پاسخگویی، ایمنی و مدیریت بحران، ملموسات، توجه به بیمار، ارتباطات سلامت، شایستگی و حرفه ای بودن، دسترسی، اعتبار و تضمین) برای سنجش کیفیت گزینش شد که شایستگی دارای بیشترین و دسترسی دارای کمترین وزن بودند. همچنین بخش داخلی دارای بالاترین و بخش اورولوژی دارای کمترین کیفیت خدمات غیر بالینی بودند.

نتیجه گیری:استفاده از تکنیک های ارزیابی مناسب که تفاوت در کیفیت خدمات بخش‌ها و بیمارستان‌های مختلف را ارزیابی و با یکدیگر مقایسه کرده و ضمن تعیین نقاط قوت و ضعف این بخش‌ها و بیمارستان‌ها در ابعاد مختلف به آن‌ها در بهبود خدمات خود یاری دهد، یکی از نیازهای اساسی واحد‌های ارزیابی کیفیت مستقر در بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و وزارت بهداشت می‌باشد.

متن کامل [PDF 392 kb]   (1396 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/12/9 | پذیرش: 1394/12/25 | انتشار: 1395/12/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طلوع بهداشت یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Tolooebehdasht

Designed & Developed by : Yektaweb