دوره 16، شماره 5 - ( آذر و دی 1396 )                   جلد 16 شماره 5 صفحات 77-85 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


استادیار دانشگاه یزد ، hamidreza.fallah@gmail.com
چکیده:   (474 مشاهده)

مقدمه: تعادل یکی از فاکتورهای مهم آمادگی حرکتی بوده و از عوامل اساسی در حفظ پوسچر بدنی و انجام مهارت های ورزشی است و از سویی دیگر توان و قدرت عضلات پایین تنه یک فاکتور کلیدی در حفظ تعادل انسان است. لذا هدف از تحقیق حاضر تأثیر هشت هفته تمرینات جامپینگ بر تعادل و ثبات مرکزی بدن زنان بود.
روش بررسی: با توجه به اهداف و محتوای تحقیق حاضر، این تحقیق از نوع نیمه تجربی بوده و روش نمونه گیری از نوع تصادفی می باشد که بر روی 40 نفر از بانوان سالم 35-20 سال غیر ورزشکار ناحیه2 شهر یزد انجام شد. تعادل ایستا، پویا و ثبات مرکزی بدن به ترتیب با آزمون های تعادل لک لک، بلند شدن و رفتن زمان دار و پلانک ارزیابی شد و آزمودنی ‌ها به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. همچنین پس از هشت هفته تمرینات جامپینگ، دوباره مورد ارزیابی قرار گرفتند. به منظور تحلیل داده ­های آماری و مقایسه بین گروه­ ها نیز از روش آماری تی مستقل استفاده­گردید.
یافته ها: یافته های تحقیق نشان داد که برنامه تمرینی جامپینگ به مدت 8 هفته تاثیر معناداری بر تعادل ایستا، تعادل پویا و ثبات عضلات مرکزی بدن دارد (001/0p=) و مقایسه میانگین ها نشان داد که گروه آزمایش میانگین بالاتری نسبت به گروه کنترل در متغیر های تعادل ایستا، تعادل پویا و ثبات عضلات مرکزی دارد.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج این تحقیق، تمرینات جامپینگ باعث بهبود تعادل ایستا و پویا و بهبود ثبات مرکزی بدن زنان می شود. همچنین برای بهبود وضعیت زندگی و سطح سلامت در کاهش عوارض ناشی از    بی تحرکی از این تمرینات استفاده کنند.
 

متن کامل [PDF 249 kb]   (104 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۱۱/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۵/۵/۳۰ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۳۰