دوره 14، شماره 5 - ( آذر و دی 1394 )                   جلد 14 شماره 5 صفحات 162-172 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alavi Langroody K, Salehzadeh M, Montazeri Hedesh M. The Study of Relationship Religious Orientation and Disposition Critical Thinking with Coping Strategies with Stress in Girl Students of Faculty of Humanity of Yazd University. TB. 2016; 14 (5) :162-172
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-1912-fa.html
علوی لنگرودی سیدکاظم، صالح زاده مریم، منتظری هدش مریم. بررسی رابطه جهت گیری مذهبی و گرایش به تفکر انتقادی با راهبردهای مقابله با استرس در دانشجویان دختر دوره کارشناسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه یزد. طلوع بهداشت. 1394; 14 (5) :162-172

URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-1912-fa.html


کارشناس ارشد دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یزد ، Emai: montazerimaryam67@gmail.com
چکیده:   (1670 مشاهده)

چکیده

مقدمه: برخورداری از باورهای دینی و نیروی تفکر نقش مهمی در کاهش اختلالات روانی و استرس دارد. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین جهت گیری مذهبی و گرایش به تفکر انتقادی با راهبردهای مقابله با استرس در دانشجویان دختر دوره کارشناسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه یزد انجام گرفت.

روش بررسی: جامعه­ی آماری پژوهش شامل 1617 دانشجوی دختر دوره کارشناسی دانشگاه یزد بود که از این جامعه بر اساس جدول مورگان-کرجسی تعداد 300 نفر از دانشکده­ی علوم انسانی به عنوان نمونه به روش تصادفی طبقه­ای با نسبت مساوی انتخاب شدند. برای سنجش متغیّرهای پژوهش از پرسشنامه­ی جهت گیری مذهبی آلپورت، پرسشنامه­ی گرایش به تفکر انتقادی ریکتس و پرسش نامه مقابله با موقعیت های فشارزای اندلر و پارکراستفاده شد. تحلیل داده­ها نیز با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند گانه صورت گرفت.

یافته­ها: ابتدا بین جهت گیری مذهبی درونی و سپس جهت گیری بیرونی با سبک مقابله مساله مدار و همچنین بین گرایش به تفکر انتقادی و سبک مساله مدار هم بستگی مثبتی در دانشجویان مشاهده شد. از بین مولفه های گرایش به تفکر انتقادی، مولفه نوآوریی و بلوغ فکری با سبک مساله مدار و اشتغال ذهنی در ابتدا با سبک مساله مدار و سپس با سبک اجتنابی هم بستگی مثبت معنادار و در مقابل، مولفه بلوغ فکری نیز با دو سبک هیجان مدار و اجتنابی همبستگی منفی معناداری داشتند.

نتیجه­گیری: با توجه به یافته‌های پژوهشی با آموزش تفکر انتقادی و تلاش در جهت درونی سازی مذهب می‌توان بهره‌گیری دانشجویان از سبک‌های مقابله‌ای کارآمد در هنگام مواجهه با  رویدادهای تنش‌زا را افزایش داد.

متن کامل [PDF 169 kb]   (398 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۷/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۴/۸/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۰/۱۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طلوع بهداشت یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Tolooebehdasht

Designed & Developed by : Yektaweb