دوره 15، شماره 5 - ( آذر و دی 1395 )                   جلد 15 شماره 5 صفحات 108-95 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kiani M, Bahrami M, Fallahzadeh H, Montazerefaraj R, Mohammadzadeh M. Title: Evaluation of Organizational Intelligence , Organizational learning and Organizational Agility in Teaching Hospitals of Yazd City: A Case Study at Teaching Hospitals of Yazd City in 2015. TB 2017; 15 (5) :95-108
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-1886-fa.html
کیانی محمد مهدی، بهرامی محمد امین، فلاح زاده حسین، منتظرالفرج راضیه، محمد زاده مرتضی. بررسی سطح هوش سازمانی، یادگیری سازمانی و چابکی سازمانی در بیمارستان های آموزشی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی یزد. طلوع بهداشت. 1395; 15 (5) :95-108

URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-1886-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شهید صدوقی یزد ، aminbahrami1359@gmail.com
چکیده:   (4591 مشاهده)

مقدمه: هوش سازمانی عبارت است از استعداد و  ظرفیت یک سازمان در جهت دهی به توانایی  های ذهنی و استفاده از این توانایی ها برای رسیدن به رسالت سازمانی ، یادگیری سازمانی به معنای فرآیند کشف و اصلاح اشتباهات و چابکی سازمانی به معنای توانایی واکنش سریع به تغییرات محیطی و عاملی برای اثر بخشی بیمارستان به حساب می آید. هدف از انجام این مطالعه بررسی وضعیت هوش سازمانی ، یادگیری سازمانی و چابکی سازمانی در بیمارستان های آموزشی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی یزد بود.

روش بررسی: مطالعه حاضر تحلیلی و از نوع مقطعی بود که در سال 1394صورت پذیرفت. جامعه پژوهش شامل کادر اداری و درمانی بیمارستان های شهید صدوقی، افشار، رهنمون و سوانح سوختگی بود . 370 نفر از کادر درمانی و اداری که بصورت نمونه گیری طبقه بندی با تخصیص متناسب انتخاب شدند در مطالعه  شرکت کردند. داده ها با استفاده از پرسشنامه های هوش سازمانی آلبرخت (2002) ، یادگیری سازمانی نیفه(2001) و چابکی سازمانی  برگرفته از نظریه شریفی و ژانگ( 1999)جمع آوری گردید.  با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی بوسیله نرم افزار   SPSS18 تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها: میانگین نمره هوش سازمانی  بیمارستان ها 29/2 ، میانگین نمره یادگیری سازمانی بیمارستان ها 48/1و میانگین نمره چابکی سازمانی بیمارستان ها 52/1 بود . همچنین متغیر بیمارستان و تحصیلات بر هوش سازمانی ، یادگیری سازمانی و چابکی سازمانی اثر می گذارند.

نتیجه گیری: یافته های مطالعه نشان می دهند که به منظور ارتقای هوش سازمانی ، یادگیری سازمانی و چابکی سازمانی بیمارستان ها، استفاده از استراتژی ها و راهکارهایی چون توسعه حرفه ای کارکنان ، ساختار سازمانی منعطف و آمادگی برای مواجهه با تغییرات محیطی لازم است .

متن کامل [PDF 540 kb]   (1989 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/10/19 | پذیرش: 1395/10/27 | انتشار: 1395/10/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طلوع بهداشت یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Tolooebehdasht

Designed & Developed by : Yektaweb