دوره 14، شماره 4 - ( مهر و آبان 1394 )                   جلد 14 شماره 4 صفحات 22-11 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد ، sara.jamshidi64@gmail.com
چکیده:   (4693 مشاهده)

چکیده

مقدمه: آلودگی محیط‌های عمومی مانند مدارس به ذرات معلق در هوا اثرات نامطلوبی بر سلامتی معلمین و دانش آموزان که بخش قابل توجه ای از وقت خود را در مدرسه سپری می‌کنند می‌گذارد. هدف از این مطالعه اندازه گیری غلظت ذرات معلق در هوای کلاس و هوای بیرون کلاس در مدارس شهر یزد و تعیین پارامتر‌های تأثیرگذار بر آنها می‌باشد.

روش بررسی: مطالعه بصورت تحلیلی- مقطعی در 20 مدرسه دخترانه و پسرانه مقاطع راهنمایی و دبیرستان شهر یزد در زمستان 91 انجام شد. از دستگاه مونیتورینگ گرد و غبار محیطی مدل 5000HAZ-DUST EPAM برای اندازه گیری ذرات 10PM، 2.5PM و 1PM استفاده شد. سپس داده‌ها با آزمون‌ها همبستگی، مقایسه میانگین و رگرسیون مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج بدست آمده با استاندارد سازمان جهانی بهداشت و EPA مقایسه شد.

یافته‌ها: متوسط غلظت ذرات10PM، 2.5PM و 1PM در هوای داخل کلاس نسبت به هوای آزاد، بالاتر بود. وضعیت کیفی هوای داخل و هوای آزاد مدارس از لحاظ شاخص کیفیت هوا(AQI Calculator) برای 10PM متوسط، برای 2.5PM ناسالم را برای گروه‌های حساس نشان داد. رابطه معنی‌داری بین غلظت ذرات در هوای داخل و خارج دیده شد(05/0>P). میانگین نسبت ذرات هوای داخل به هوای خارج مدارس(I/O) به ترتیب 68/1، 31/1، 46/1 بود.

نتیجه‌گیری: ارتباط معنی‌داری که بین غلظت ذرات معلق در هوای خارج و هوای داخل مدارس وجود داشت، نشان دهنده نفوذ ذرات به داخل کلاس بود. از این رو، برای مدارس مختلف بهره‌گیری از سیستم‌های مناسب تهویه در کاهش میزان آلودگی هوای داخل کلاس، موثر می‌باشد. این مقاله برگرفته از پایان نامه دانشجویی می‌باشد.

متن کامل [PDF 225 kb]   (1721 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/8/26 | پذیرش: 1394/8/26 | انتشار: 1394/8/26

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.