دوره 14، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1394 )                   جلد 14 شماره 2 صفحات 148-138 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد ، baghianimoghadam@yahoo.com
چکیده:   (4446 مشاهده)

مقدمه:خاﻧﻮاده ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻫـﺮ ﻧﻈﺎم اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ دارای ﻧﻴﺎزﻫﺎی اوﻟﻴﻪ اﺳﺖ،از ﺟﻤﻠه می توان به اﺣﺴـﺎس ارزﺷـﻤﻨﺪی، اﻣﻨﻴـﺖ ﻓﻴﺰﻳﻜﻲ، ﺻﻤﻴﻤﻴﺖ،ﺗﻌﻠﻖ و واﺑﺴﺘﮕﻲ، اﺣﺴﺎس مسئولیت، ﻧﻴـﺎز ﺑﻪ اﻧﮕﻴﺰه و ﺗﺄ ﻳﻴﺪ دﻳﮕﺮان، ﻧﻴﺎز ﺑﻪ ﺷـﺎدی و ﻣﻮﻓﻘﻴـﺖ و ﻧﻴﺎزﻫـﺎی ﻣﻌﻨﻮی خانواده وبه خصوص دختران اﺷﺎره ﻛﺮد، ﻫـﺮ ﺧـﺎﻧﻮاده وﺿـﻌﻴﺖ و ﻓﻀﺎی ﻋﺎﻃﻔﻲ ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻪ ﻓﺮد داردو روش اداره و ﻧﻮع ﻋﻤﻠﻜـﺮد آنها ﺑــﺎ ﻳﻜــﺪﻳﮕﺮ ﻣﺘﻔــﺎوت است. اﮔﺮ اﻓﺮاد ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﻪ وﻳﮋه واﻟﺪﻳﻦ ازتاﺛﻴﺮ ﺟﻮ ﻋﺎﻃﻔﻲ ﺧـﺎﻧﻮاده و ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺧﻮد ﺑـﺮ روی ﺳـﻼﻣﺖ و ﺷـﻜﻮﻓﺎﻳﻲ ﻓﺮزﻧـﺪان آﮔـﺎه ﺑﺎﺷــﻨﺪ، ﺳــﻌﻲ ﺧﻮاﻫﻨــﺪ ﻛــﺮد ﻛــﻪ ﻓﻀــﺎﻳﻲآرام، ﻣﺘﻌــﺎدل و ﺣﻤﺎﻳﺖ ﻛﻨﻨﺪه را ﺑﺮای ﻓﺮزﻧﺪان ﺧﻮﻳﺶ ﻣﻬﻴـﺎ ﻛﻨﻨـﺪ. بنابراین بر آن شدیم که مطالعه ای در زمینه ارتباط سلامت عمومی دانش آموزان وجو خانواده را مورد بررسی قرار دهیم. روش بررسی: این پژوهش ازنوع توصیفی به روش پیمایشی می باشد جامعه آماری 374 نفراز دختران دانش آموز دبیرستانی شهر یزد بودندکه به صورت خوشه ای ازبین دانش آموزان دبیرستانهای یزد انتخاب شدند.اطلاعات مورد نیاز با پرسشنامه های سلامت عمومی( GHQ28 )و پرسشنامه جو خانواده جمع آوری گردید.داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه16 وآزمونهای توصیفی وتحلیلی تجزیه وتحلیل گردید. یافته ها: نتایج این پژوهش نشان دادکه کلیه دانش آموزان از نظرمقیاسهای مختلف سلامت عمومی (مقیاس علائم جسمانی، مقیاس علاپم اضطرابی،مقیاس کارکرد اجتماعی ومقیاس علائم افسردگی) درحد خفیف بودند.داده ها بیان می کنند که بین تمام سازه های پرسشنامه جو خانواده با مقیاسهای سلامت عمومی به استثنای سازه ، بازبودن بادیگران، رابطه معنی دارومنفی (001/>p ) وجوددارد. بحث و نتیجه گیری:نتایج این بررسی ومقایسه آن با نتایج بررسی های دیگر راهنمای بسیارمناسبی برای آموزش وتربیت کودکان ودانش آموزان در خانواده ومدارس می باشد ووالدین می توانند ازآنها در تامین سلامتی کودکانشان استفاده نمایند.

متن کامل [PDF 140 kb]   (1418 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1393/10/18 | پذیرش: 1394/2/6 | انتشار: 1394/4/23

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.