دوره 12، شماره 3 - ( پاییز 1392 )                   جلد 12 شماره 3 صفحات 33-43 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mazloomy Mahmodabad S, Mirzaei M, Mirzaei Alavijeh M. Evaluation of Effectiveness Guilds Health Education Courses Based on Kirkpatrick Model. TB. 2013; 12 (3) :33-43
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-699-fa.html
مظلومی محمودآباد سید سعید، میرزایی محسن، میرزایی علویجه مهدی. ارزشیابی اثر بخشی دوره های آموزش بهداشت اصناف کشور مبتنی بر مدل کرک پاتریک. طلوع بهداشت. 1392; 12 (3) :33-43

URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-699-fa.html


دانشجوی دکتری دانشگاه تربیت مدرس ، mehdimirzaiea@yahoo.com
چکیده:   (5317 مشاهده)

  مقدمه: با توجه به اهمیت بهداشت و سلامت جامعه و انتقال و شیوع بسیاری از بیماری‌ها از راه های مختلف از جمله دست اندرکاران تهیه، تولید و توزیع مواد غذایی و با توجه به برگزاری دوره های آموزش بهداشت اصناف طی دوازده سال گذشته در کشور و اهمیت ارزشیابی آن و اینکه مدل کرک پاتریک یکی از مهم‌ترین مدل ها برای ارزشیابی دوره های آموزشی می باشد لذا این مطالعه با هدف تعیین میزان اثر بخشی دوره های آموزش بهداشت اصناف کشور مبتنی بر مدل کرک پاتریک صورت گرفت.

  روش بررسی: مطالعه‌ توصیفی حاضر از نوع مقطعی بود و در میان 900 نفر از کسبه دارای گواهینامه بهداشت اصناف انجام گرفت. نمونه ها به صورت تصادفی از پانزده استان انتخاب شدند و مورد مصاحبه قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه مبتنی بر مدل کرک پاتریک شامل: اطلاعات زمینه ای و جمعیت شناختی با هشت سوال، 35 سوال آگاهی، 5 گویه نگرش در خصوص اهمیت برگزاری و گذراندن دوره های آموزش بهداشت اصناف، 21 سوال عملکرد برحسب تعدادی از ماده های فرم آئین نامه مقررات بهداشتی اصناف و ده گویه رضایتمندی از نحوه برگزاری کلاس‌ها بود. داده‌ها توسط SPSS ویرایش هجدهم و با کمک آمار توصیفی و آزمون پارامتریک تحلیلی ضریب همبستگی پیرسون در سطح معناداری 05/0 مورد آزمون قرار گرفتند.

  یافته‌ها: میانگین سن شرکت کنندگان 55/13 ± 03/36 سال بود. حداکثر امتیاز کسب شده و بالاترین فراوانی شرکت کنندگان در هر سطح ارزشی سازه ها به ترتیب؛ آگاهی (باز پاسخ) 18/67 درصد و 7/59 (خوب) درصد، آگاهی (چند گزینه ای) 77/62 و 8/64 (متوسط) درصد، مجموع آگاهی 02/61 و 8/68 (متوسط) درصد، رضایتمندی 62/58 و 3/49 (خوب) درصد، نگرش 5/67 و 3/57 (متوسط) درصد و عملکرد 80/74 و 1/75 (خوب) درصد بود. افزایش میزان نگرش باعث افزایش معنادار همه متغیر های؛ آگاهی، رضایتمندی، رفتار، تعداد کلاس های شرکت شده، سن و سابقه کار شده بود.

  نتیجه گیری: با توجه به مدل ارزشیابی کرک پاتریک میزان اثر بخشی دوره های آموزشی صورت گرفته در هر یک از حیطه ها در سطح « متوس ط» و « خوب » قرار گرفته است و همچنان لزوم ارتقاء سطح فرآیند آموزش و یادگیری در هر یک از سطوح آموزشی ضروری به نظر می رسد.

  .


 

متن کامل [PDF 197 kb]   (1458 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۱/۲/۲ | پذیرش: ۱۳۹۱/۴/۹ | انتشار: ۱۳۹۲/۹/۲۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طلوع بهداشت یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Tolooebehdasht

Designed & Developed by : Yektaweb