دوره 15، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1395 )                   جلد 15 شماره 6 صفحات 10-22 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohsenipouya H, shojaeizadeh D, Esmaeili Shahmirzadi S, Seifi Makerani A. Efficacy of educational intervention about the Prevention of Cardiovascular Disease among Adolescent Boys; an application of Health Belief Model. TB. 2017; 15 (6) :10-22
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-2127-fa.html
محسنی پویا حسین، شجاعی زاده داود، اسماعیلی شهمیرزادی سیما، سیفی ماکرانی اعظم. سنجش اثر بخشی مداخله آموزشی بر پیشگیری از بیماریهای قلبی-عروقی در بین نوجوانان پسر : کاربرد مدل اعتقاد بهداشتی. طلوع بهداشت. 1395; 15 (6) :10-22

URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-2127-fa.html


دانشجوی دکترای آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران ، hosseinmohsenipouya@gmail.com
چکیده:   (497 مشاهده)

مقدمه: بیماری های قلبی – عروقی از علل اصلی مرگ و میر در جهان می باشند. با توجه به تغییر شیوه زندگی، بسیاری از عوامل خطر بیماریهای قلبی– عروقی از دورانهای کودکی و نوجوانی آغاز می شود، بنابراین این مطالعه با هدف سنجش اثر بخشی مداخله آموزشی مبتنی برمدل اعتقاد بهداشتی بر پیشگیری از بیماریهای قلبی- عروقی طراحی و اجرا گردید.

روش بررسی: این پژوهش به صورت یک مطالعه نیمه تجربی از نوع قبل و بعد می باشد که بر روی 180نفراز دانش آموزان پسر  دوره اول متوسطه شهرساری در سال1393 انجام گرفت که به صورت تخصیص تصادفی به دو گروه90  نفره مداخله  و مقایسه تقسیم شدند. سپس قبل از مداخله و 6 ماه بعد ار مداخله مورد ارزیابی قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه دو بخشی اطلاعات دموگرافیک وابزار سنجش پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی بر اساس سازه های مدل اعتقاد بهداشتی بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار   SPSS نسخه 20 و توسط آزمون تکرار مشاهدات، تی تست مستقل،کای اسکوئر انجام گرفت. در این مطالعه سطح معنی داری آزمون 05/0 در نظر گرفته شد.

یافته ها: نتایج حاصل از مداخله آموزشی نشان داد که قبل از اجرای مداخله آموزشی اختلاف آماری معنی داری بین دو گروه مداخله و مقایسه از نظرسازه های مدل اعتقاد بهداشتی وجود نداشت(005/0p>). در گروه مداخله اختلاف میانگین نمرات آگاهی درک شده(001/0p<)، حساسیت درک شده(001/0p<)، شدت درک شده(001/0p<)،منافع (001/0p<) و موانع درک شده (002/0p=)، خودکار آمدی (001/0p<) قبل و 6 بعد از مداخله از نظر آماری معنی دار بود به گونه ای که بعد از اجرای مداخله میانگین نمرات سازه های مدل اعتقاد  بهداشتی افزایش یافته بود.

نتیجه گیری: به نظر می رسد این مدل می تواند موانع ادراکی را تا حدودی از بین ببرد، بعلاوه  حساسیت ، شدت و منافع موضوع را پر رنگ نماید و نهایتا خودکارآمدی دانش آموزان را درزمینه پیشگیری از بیماری قلبی عروقی ارتقاء دهد.

متن کامل [PDF 1325 kb]   (138 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۲/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۵/۳/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۲۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طلوع بهداشت یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Tolooebehdasht

Designed & Developed by : Yektaweb