دوره 19، شماره 4 - ( مهر و آبان 1399 )                   جلد 19 شماره 4 صفحات 13-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 5133
Ethics code: 044


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tarfiei A, Ehrampoush M H, Lotfi M H, Adamezade A, Namayandeh ُ M, Gghaneian M T. Investigation and Identification of Human Factors Related to Traffic Accidents leading to injury or Death in Yazd City. TB 2020; 19 (4) :1-13
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3010-fa.html
ترفیعی اعظم، احرامپوش محمد حسن، لطفی محمد حسن، ادمیزاده علیرضا، نماینده مهدیه، قانعیان محمد تقی. بررسی و شناسایی عوامل انسانی مرتبط با بروز حوادث ترافیکی منجر به جرح یا فوت در شهر یزد. طلوع بهداشت. 1399; 19 (4) :1-13

URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3010-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ، mtghaneian@gmail.com
چکیده:   (1716 مشاهده)
مقدمه:حوادث ترافیکی، یک مشکل عمده­ی حمل و نقل در ایران است، برای حل این مشکل به مطالعات پیشرفته بویژه بررسی تاثیرات عوامل خطر انسانی نیاز است. بنابراین مطالعه حاضر با هدف شناسایی و تشخیص ویژگی­های انسانی مرتبط با وقوع حوادث ترافیکی منجر به جرح یا فوت در شهر یزد انجام شد.
روش بررسی: داده های مربوط به حوادث ترافیکی شهر یزد به صورت مقطعی (توصیفی- تحلیلی) و به روش نمونه گیری ساده مورد آنالیز قرار گرفت. این داده ها بر اساس فرم کام 114 و توسط کارشناسان راهنمایی و رانندگی با حضور در صحنه تصادف جمع آوری شده بود. پس از بررسی، داده ها وارد نرم افزار  SPSSنسخه 20 شده و با استفاده از آزمون های آمار توصیفی، کای دو و من ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: در مجموع 2082 نفر درگیر در حوادث ترافیکی، مورد بررسی قرار گرفت که سهم عابرین پیاده 8/8 درصد، سرنشینان وسایل نقلیه 4/15 درصد و رانندگان 8/75 درصد بوده است. میانگین و انحراف معیار سن افراد مجروح و متوفی ناشی از حوادث ترافیکی به ترتیب (89/13±08/35) و (12/17±37/45) سال بود. شایع­ترین عوامل انسانی عجله و شتاب (8/96 درصد)، عدم رعایت حق تقدم(9/98 درصد)، گزارش شد. در مطالعه حاضر بین عوامل انسانی و حوادث ترافیکی منجر به فوت یا جرح رابطه آماری معنی داری دیده شد(04/0 (p = .
نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده ، می توان اظهار داشت که کنترل عوامل انسانی می تواند خطر فوت و جرح ناشی از حوادث را کاهش دهد و نیز مسئولین، سیاستگذاران و برنامه ریزان با تحلیل دقیق خطای انسانی در رخداد تصادفات رانندگی می توانند بر روی اثرگذارترین عامل برنامه ریزی کنند.
 
متن کامل [PDF 544 kb]   (601 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (590 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/11/12 | پذیرش: 1399/4/25 | انتشار: 1399/8/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طلوع بهداشت یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Tolooebehdasht

Designed & Developed by : Yektaweb