دوره 17، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1397 )                   جلد 17 شماره 6 صفحات 61-82 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Heydari pur M, Torabipur A. Analyzing the Barriers to Knowledge Distribution in Hospital Managers: A qualitative study in educational hospitals in Shiraz and Kerman . TB. 2019; 17 (6) :61-82
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-2670-fa.html
حیدری پور مسلم، یزدان پناه عباس، ترابی پور امین. تحلیل موانع انتشار دانش در مدیران بیمارستان‌ها: یک مطالعه کیفی در بیمارستان‌های آموزشی شهر شیراز و کرمان. طلوع بهداشت. 1397; 17 (6) :61-82

URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-2670-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ، torabi-a@ajums.ac.ir
چکیده:   (147 مشاهده)
مقدمه: مدیران بیمارستانی به طور روزمزه تصمیم­های پیچیده و مهمی برای سلامت جامعه می­گیرند. کیفیت این تصمیمات به میزان اطلاعات،تجربیات ودانش مدیران بستگی دارد.این پژوهش با هدف شناسایی موانع انتشار دانش در مدیران بیمارستان های جنوب شرق کشور انجام گرفت.
روش بررسی: این یک مطالعه کیفی است که با استفاده از روش پدیدارشناسی انجام شد. جامعه پژوهش را کلیه مدیران بیمارستان­های آموزشی منتخب استان­های فارس و کرمان تشکیل داد . نمونه پژوهش با روش نمونه­گیری غیراحتمالی و از میان مدیرانی که به نوعی در انتشار دانش نقش داشتند انتخاب شد، .تعداد کل جامعه آماری 40 نفر از مدیران بیمارستان­ها بودند که با 26 نفر از این مدیران مصاحبه نیمه ساختار یافته صورت گرفت. نمونه­گیری تا جایی انجام شد که داده­های حاصل از 26 مصاحبه به سطح اشباع رسید،  سپس نتایج با استفاده از روش هفت مرحله­ای کلایزی تحلیل گردید.
 یافته­ها: نتایج این پژوهش نشان داد که موانع اصلی انتشار دانش در بین مدیران بیمارستانی در هفت بخش اصلی که هر کدام دارای طبقات فرعی هستند شامل: موانع فرهنگی در 9 طبقه فرعی، تسهیلات مالی در2 طبقه فرعی ، توسعه و ارتقای آموزش در13 طبقه فرعی، سیاست­ها، قوانین و مقررات در 9 طبقه فرعی، ارتباطات در 8 طبقه فرعی، منابع انسانی در 9 طبقه فرعی و سیاست­های مدیریتی در 10 طبقه فرعی بود.
نتیجه گیری: انتشار دانش در بین مدیران با هدف افزایش سطح دانش و توانمندی آنها در تصمیم گیری بهتر امری ضروری است. با اهمیت به آموزش صحیح، فرهنگ­سازی مطالعه و انتقال تجربه و دانش در بیمارستان­ها و دانشگاه­ها، فرهنگ آموزش وکار مشارکتی نهادینه می­گردد. بازبینی برخی از قوانین وسیاست­ها در جهت حمایت از مدیران و ثبات شغلی و سیاست­های آموزشی آنها را مد نظر داشته باشند و کیفیت  آموزش در دانشگاه­ها را افزایش دهند. مدیران از روش­های مناسب و مهارت­های ارتباطی بهره گیری نمایند و تعاملات فردی و سازمانی با یکدیگر داشته باشند. شایسته سالاری وتوجه به توانمندی مدیران،  اطلاع رسانی مناسب و حرکت مدیران به سمت فرایند­های مشارکتی و تیمی می­تواند موانع انتشار دانش را مرتفع کند.
 
متن کامل [PDF 540 kb]   (54 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۱۰/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۷/۲/۱۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طلوع بهداشت یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Tolooebehdasht

Designed & Developed by : Yektaweb