دوره 10، شماره 3 و 3-4 - ( اسفند 1390 )                   جلد 10 شماره 3 و 3-4 صفحات 54-68 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nadi M, Sajjadian I. The Analytical Relations Between Spiritual Concept With Spiritual Well-being, Mental Happiness, Satisfaction with Iife, Psychological Flourishing, Hope for Future and Purposefulness in the University Students . TB. 2012; 10 (3 and 3-4) :54-68
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-1799-fa.html
نادی محمد علی، سجادیان ایلناز. تحلیل روابط بین معنای معنوی با بهزیستی معنوی، شادی ذهنی، رضایت از زندگی، شکوفایی روانشناختی، امید به آینده و هدفمندی در زندگی دانشجویان. طلوع بهداشت. 1390; 10 (3 و 3-4) :54-68

URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-1799-fa.html


استاديار دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان،
چکیده:   (1392 مشاهده)

سابقه و اهداف: تعریف معنا در زندگی به اشکال متنوعی از انسجام و یکپارچگی در زندگی تا هدفمندی و برخورداری از جهت یا معناداری و اهمیت هستی شناسی از دیدگاه فرد تجربه کننده ارائه شده است.  هدف اصلی پژوهش حاضر تحلیل روابط بین معنای معنوی با بهزیستی معنوی، شادی ذهنی، رضایت از زندگی، شکوفایی روانشناختی، امید به آینده و هدفمندی در زندگی دانشجویان دانشگاه اصفهان و آزاد اسلامی خوراسگان بوده است.

روش بررسی: جهت انجام این پژوهش از یک طرح پژوهشی همبستگی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه اصفهان  و آزاد اسلامی خوراسگان در سال تحصیلی 1389-1388 تشکیل می دادند که به روش تصادفی طبقه ای و با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه کوهن و مانیون و موریسون، تعداد 400 نفر  بعنوان حجم نمونه در نظر گرفته شدند. ابزارهای اصلی گردآوری اطلاعات در این پژوهش شامل مقیاس های معنای معنوی ماسکارو و همکاران، بهزیستی معنوی کارمودی و همکاران، شادی ذهنی لیبومیرسکی، رضایت از زندگی داینر، شکوفایی روانشناختی داینر و دیسواس- داینر، امید به آینده اسنایدر و همکاران و هدفمندی در زندگی اسچیر و همکاران بود.  پایایی مقیاس ها بر حسب ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 79/0، 87/0، 56/0، 60/0، 87/0، 82/0 و 74/0 و  روایی آنها  نیز به شکل صوری و محتوایی توسط متخصصین روانسنجی و موضوعی مورد تأیید قرار گرفت. 

یافته ها: یافته ها نشان داد که بین معنای معنوی با دو زیر مقیاس بهزیستی معنوی(باور معنوی و آرامش معنوی)، شادی ذهنی، رضایت از زندگی، شکوفایی روانشناختی، امید به آینده و هدفمندی در زندگی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد و بیشترین رابطه معنای معنوی با هدفمندی در زندگی دانشجویان می باشد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه گام به گام گویای آن بود که در گام اول، هدفمندی در زندگی 38 درصد، در گام دوم با اضافه شدن باور معنوی 47 درصد، در گام سوم با اضافه شدن آرامش معنوی 50 درصد، در گام چهارم با ورود شکوفایی روانشناختی 52 درصد و در نهایت با افزودن امید به آینده 53 درصد از واریانس معنای معنوی تبیین می گردد.

نتیجه گیری: به نظر می رسد که معنای معنوی به وسیله هدفمندی در زندگی، باور معنوی، آرامش معنوی، شکوفایی روانشناختی و امید به آینده تحت تأثیر قرار گیرد. به عبارت دیگر، زمانی که دانشجویان درک کنند که معناداری در زندگی شان مبتنی بر معنویت است، تلاش می کنند که هدفمند رفتار کنند.

 

 

متن کامل [PDF 298 kb]   (419 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۹/۲ | پذیرش: ۱۳۹۴/۹/۲ | انتشار: ۱۳۹۴/۹/۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طلوع بهداشت یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Tolooebehdasht

Designed & Developed by : Yektaweb