دوره 13، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1393 )                   جلد 13 شماره 1 صفحات 58-69 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vakili M, Adinefar A, Pirdehghan A. Observance Rate of the Rights of Patients by Providers Care and its Necessity from View of Patients in Shahid Sadooghi Hospital in Yazd 2012. TB. 2014; 13 (1) :58-69
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-1603-fa.html
وکیلی محمود، آدینه فر علیرضا. بررسی میزان رعایت حقوق بیماران و ضرورت آن از دیدگاه بیماران بستری شده در بیمارستان شهید صدوقی یزد-1391. طلوع بهداشت. 1393; 13 (1) :58-69

URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-1603-fa.html


استاديار دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد ، Vakilim52@yahoo.com
چکیده:   (1104 مشاهده)
مقدمه: نظام سلامت کارآمد نیازمند مشارکت فعال و رابطه ی نزدیک ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و دریافت کنندگان این خدمات می باشد. بنابر این رعایت حقوق بیماران یک جزء جدایی ناپذیر از ارائه خدمات بهداشتی درمانی می باشد. وجود و تدوین و ابلاغ منشور نمی تواند دلیلی بر اجرا و رعایت آن باشد بنابراین ارزیابی میزان رعایت آن ضروری به نظر می رسد. هدف از این مطالعه، بررسی میزان رعایت حقوق بیماران بستری در بیمارستان شهید صدوقی و ضرورت رعایت این حقوق از دیدگاه بیماران می باشد. روش بررسی: این مطالعه توصیفی مقطعی در 3 ماهه ی آذر، دی و بهمن سال 1391 بر روی 200 نفر از بیماران بستری در بیمارستان شهید صدوقی از طریق یک مصاحبه ی حضوری انجام شد. افراد مورد مطالعه به طور تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه استانداری بود که بر اساس منشور حقوق بیماران تهیه شده و در مطالعات قبلی روایی و پایایی آن تایید شده است. داده ها بعد از جمع آوری با استفاده از نرم افزار 18SPSS آنالیز شد. یافته ها: در این مطالعه در مجموع میزان رعایت حقوق بیماران 2/63% و ضرورت رعایت آن 85/76% از نظر بیماران بدست آمد. بین میزان رعایت حقوق بیماران و ضرورت آن در مجموع همبستگی مثبت و معنی دار (000/0 = P و 49/0 = R) مشاهده شد. میزان رعایت حقوق بیماران و ضرورت رعایت آن با جنس و تاهل ارتباطی نداشت ولی با تحصیلات، محل سکونت و سن بیماران ارتباط معنی داری مشاهده شد به نحوی که در بیماران ساکن شهر، تحصیلات بالاتر و سن بالاتر بیشتر گزارش شد. میزان رضایتمندی بیماران از بیمارستان با میزان رعایت حقوق بیماران در کل و در تمام حیطه ها ارتباط مستقیم معنی دار(000/0 = P) داشت. نتیجه گیری: با توجه به میزان رعایت حقوق بیماران و ارتباط آن با رضایتمندی بیماران از بیمارستان، برای افزایش رضایتمندی بیماران و بهبود ارائه خدمات به آنان رعایت منشور حقوق بیمار ضروری به نظر می رسد و یکی از راهکارهای مهم افزایش رعایت حقوق بیماران، افزایش آگاهی آنان از منشور حقوق بیمار می باشد.
متن کامل [PDF 194 kb]   (313 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۲/۴/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۲/۶/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۳/۲/۳۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طلوع بهداشت یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Tolooebehdasht

Designed & Developed by : Yektaweb