دوره 14، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1394 )                   جلد 14 شماره 1 صفحات 110-122 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

AfkhamiAghda M, KamaliZarch M, Mohammadi N, Laeh M, Mohamdi Niko M, Hosseini A. Investigating Students’ Viewpointson the Effect of Peer Groups and Sports on Education and Training Process. TB. 2015; 14 (1) :110-122
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-1474-fa.html
افخمی عقدا محمد، کمالی زارچی محمود، محمدی احمدآبادی ناصر، لائح مهدیه، محمدی نیکو مرضیه، حسینی اکرم السادات. بررسی دیدگاه دانشجویان در مورد اثرات گروههای دوستی و ورزش برفرایند تعلیم و تربیت. طلوع بهداشت. 1394; 14 (1) :110-122

URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-1474-fa.html


دکتری ، mail:Afkahma@yahoo.com
چکیده:   (1588 مشاهده)
مقدمه: عوامل محیطی،اجتماعی مانند گروه های دوستی وپرداختن به ورزش میزان لذت را در افراد افزایش داده و انسان را متحول می سازد گروههای دوستی و فعالیت های بدنی و ورزش می توانند عامل موثری در تسریع اجتماعی شدن و تحول روانی،اجتماعی نوجوانان و جوانان باشند.دانشگاه و مدرسه درپیوستن دانشجویان و دانش آموزان به گروه های دوستی و تیم های ورزشی و در نتیجه به عنوان عاملی پویا در رشد و تکامل اجتماعی نقش دارند.هدف این مطالعه بررسی دیدگاه دانشجویان در مورد اثرات گروههای دوستی وورزش برآموزش و یادگیری وبه عبارتی تعلیم و تربیت می باشد. روش بررسی: پژوهش حاضر با استفاده ازروش توصیفی- تحلیلی،مقطعی،در جامعه دانشجویان دانشگاه یزد درسال تحصیلی 91-1390 انجام شده است. به این منظور 406 نفر از دانشجویان به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند وبه پرسشنامه محقق ساخته ای که روایی وپایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 7/82 %در صد محاسبه گردید پاسخ دادند.به منظور توصیف داده هااز شاخص های فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیارو برای آزمون فرضیه ها از آزمون های کای اسکوئر و آزمون همبستگی پیرسون ،آزمون وآنووا یک طرفه استفاده گردید. یافته ها: نتایج نشان داد 88 در صد دانشجویان معتقد به نقش زیاد وخیلی زیاد تاثیر عامل گروههای دوستی و 2/78 درصد آنهامعتقد به نقش زیاد وخیلی زیاد تاثیر عامل ورزش بر روند رشد تعلیم و تربیت می باشند که تاثیر عوامل مذکور از نظر آماری معنادار می باشند(01p ≤). از بین متغیرهای دموگرافیک فقط وضعیت تاهل با گروههای دوستی و ورزش و شغل مادر با گروه دوستی رابطه معنی داری دارند ودر هیچکدام دیگر از متغیرها با عوامل اجتماعی مذکور رابطه معنی داری مشاهده نگردید. نتیجه گیری:دیدگاه دانشجویان نشان داد عوامل گروههای دوستی و ورزش بر تعلیم و تربیت تاثیر گذاری بسیار بالایی داشته که نهایتا به بهبود روابط اجتماعی می انجامدو امکان یادگیری را در گروههای متفاوت افزایش می دهد و تقویت گروههای دوستی و تیم های ورزشی در محیطهای آموزشی تاثیر بسیار مهم در اجتماعی نمودن نوجوانان و جوانان دارد که تسهیل کننده کسب مهارت های زندگی وفرایند یادگیری است و در نتیجه موجب رشد تعلیم و تربیت افراد جامعه می گردد.
متن کامل [PDF 226 kb]   (313 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۰/۱۲/۸ | پذیرش: ۱۳۹۱/۱۰/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۴/۲/۲۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طلوع بهداشت یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Tolooebehdasht

Designed & Developed by : Yektaweb