دوره 14، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1394 )                   جلد 14 شماره 1 صفحات 12-23 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Effect of Training on Adopting Behaviors Preventing from Knee Osteoarthritis Based on Planned Behavior Theory. TB. 2015; 14 (1) :12-23
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-1464-fa.html
مظلومی محمودآباد سیدسعید، باجلان معصومه، درمحمدی طوسی ترانه، طراحی محمد جواد، بنیادی فاطمه. تأثیر آموزش مبتنی بر نظریه رفتار برنامه‌ریزی شده براتخاذ رفتارهای پیشگیری‌کننده از آرتروز زانودر معلمان زن مقطع ابتدایی. طلوع بهداشت. 1394; 14 (1) :12-23

URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-1464-fa.html


دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد ، mah.bajelan@gmail.com
چکیده:   (1631 مشاهده)
چکیده مقدمه: بیماری آرتروز از جمله بیماری‌های شایع هم در کشور‌های پیشرفته هم در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران است. در مطالعات جمعیتی شیوع آرتروز زانو3/15% در جمعیت بالای 15 سال نشان داده شد. با توجه به مسن‌تر شدن جوامع اهمیت روزافزونی به عنوان یک موضوع بهداشتی عمومی پیدا نموده است. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش بر اساس مدل رفتار برنامه‌ریزی شده بر پیشگیری از آرتروز زانو در معلمان زن مقطع ابتدایی انجام شد. روش‌ بررسی: این مطالعه یک پژوهش مداخله‌ای از نوع نیمه تجربی بود. جامعه مورد مطالعه 114 نفر ازمعلمان زن مقطع ابتدایی بودکه به روش تصادفی وارد مطالعه شدند و به دوگروه مداخله و غیرمداخله تقسیم شدند. پرسشنامه محقق ساخته از طریق خود گزارش دهی تکمیل شد. براساس نتایج اولیه، محتوای آموزشی تدوین و در گروه مداخله ارائه گردید. دوماه بعد از اجرای برنامه آموزشی، پس آزمون انجام شد. داده ها توسط SPSS نسخه 18 تجزیه و تحلیل شد. به دلیل نرمال نبودن توزیع داده‌ها از آزمون‌های ناپارامتریک استفاده گردید. یافته‌ها: سازه‌های تئوری رفتار برنامه ریزی شده (نگرش،هنجارهای ذهنی و کنترل رفتار درک شده) با هم توانستند که 37 درصد قصد و 43 درصد رفتار را پیش‌بینی کنند. در این میان نقش هنجارهای ذهنی (56/0=β)در پیش بینی قصد بیش از سایر سازه‌ها بود. بعد از اجرای برنامه آموزشی میانگین نمره کنترل رفتاری درک شده از 05/4±50/32 به 66/5±82/34 افزایش یافته است. مهمترین موانع اتخاذ رفتارهای پیشگیری از آرتروز زانو" نداشتن فعالیت بدنی منظم"و "عدم استفاده از توالت فرنگی" عنوان گردید. نتیجه‌گیری: مطالعه حاضر اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده را در پیش بینی قصد و به کارگیری رفتارهای پیشگیری کننده از آرتروز زانو را در معلمان زن تأیید می‌کند.
متن کامل [PDF 263 kb]   (460 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۲/۲/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۲/۹/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۴/۲/۲۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طلوع بهداشت یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Tolooebehdasht

Designed & Developed by : Yektaweb