دوره 13، شماره 5 - ( آذر و دی 1393 )                   جلد 13 شماره 5 صفحات 1-12 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hashemi Nejad N, Barkhordari A, Zolala F, Emkani M. Assessment of Whole Body Vibration in the Heavy Mine Vehicles Drivers of Gol Gohar Sirjan Complex. TB. 2015; 13 (5) :1-12
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-1283-fa.html
هاشمی نژاد ناصر، برخورداری ابوالفضل، ذوالعلی فرزانه، امکانی مجتبی. ارزیابی ارتعاش تمام بدن در رانندگان خودرو های سنگین معدن مجتمع گل گهر سیرجان. طلوع بهداشت. 1393; 13 (5) :1-12

URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-1283-fa.html


کارشناس ارشد دانشگاه علوم پزشکی کرمان ، mojtabaemkani@gmail.com
چکیده:   (2925 مشاهده)
مقدمه: کلیه خودرو ها انسان را در معرض ارتعاش تمام بدن با شدت های مختلفی قرار می دهند. ارتعاش تمام بدن می تواند باعث سلب آسایش و ایجاد اختلالات اسکلتی- عضلانی در افرادی که با آن مواجه هستند، شود. خودرو های سنگین معدن، با توجه به محیط کار و ظرفیت کاری آنها و اینکه خودرو های قدرتی هستند ارتعاش زیادی تولید می کنند و به تبع آن اپراتور های آنها نیز در مواجهه با این عامل زیان آور فیزیکی قرار می گیرند. هدف این مطالعه ارزیابی ارتعاش تمام بدن در رانندگان خودرو های سنگین معدن مجتمع گل گهر سیرجان می باشد. روش بررسی: این مطالعه از نوع مطالعات مقطعی و در خودروهای سنگین بخش معدن، مجتمع گل گهر سیرجان انجام گردید. در این مطالعه ارتعاش تمام بدن در 92 دستگاه از خودرو های معدن مطابق با الزامات استاندارد (1997)- 1- 2631ISO مورد بررسی قرار گرفتند. برای سنجش ارتعاش تمام بدن از دستگاه ارتعاش سنج مدل 958SVAN استفاده شد. اطلاعات به دست آمده با نرم افزار 16SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: میانگین شتاب معادل کلی تمام بدن خودرو ها نشان داد که در خودرو های گریدر با 179/2 متر بر مجذور ثانیه و پس از آن بلدوزر ها با 738/1 متر بر مجذور ثانیه بیشترین مقدار ارتعاش را دارند. خودرو های دریل با 479/0 متر بر مجذور ثانیه کمترین مقدار شتاب معادل کلی تمام بدن را در بین همه مدل ها دارا می باشند. در مقایسه شتاب معادل کلی خودرو ها با استاندارد مربوطه، مشخص گردید که بجز دریل ها مقدار شتاب معادل کلی در همه خودرو ها بیش از استاندارد حد مراقبت 8 ساعته می باشد. نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد ارتعاش در اکثر خودرو های سنگین معدن بسیار بیشتر از حد استاندارد و حتی از حد مراقبت نیز بالاتر بود. لذا با توجه به اثرات نامطلوب بهداشتی و فیزیولوژیکی در مواجهه با ارتعاش، اقدامات اصلاحی در خصوص سیستم تعلیق خودرو ها و وضعیت صندلی آنها و همچنین کنترل های مدیریتی برای رانندگان این خودرو ها ضروری می باشد. این مقاله برگرفته از پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی بهداشت حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی کرمان می باشد.
متن کامل [PDF 211 kb]   (558 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۲/۲/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۲/۴/۱۲ | انتشار: ۱۳۹۳/۱۰/۲۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طلوع بهداشت یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Tolooebehdasht

Designed & Developed by : Yektaweb