دوره 13، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1393 )                   جلد 13 شماره 3 صفحات 73-85 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ZandvanianNaeini A, Morowatisharifabad M, Amrollahi M. Efficacy of Anger Management Training on increasing Mental Health of Disabled Children Mothers . TB. 2014; 13 (3) :73-85
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-1119-fa.html
زندوانیان نائینی احمد، مروتی شریف آباد محمد علی، امراللهی مرضیه. تأثیر آموزش مدیریت خشم بر افزایش سلامت روان مادران دارای فرزند معلول. طلوع بهداشت. 1393; 13 (3) :73-85

URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-1119-fa.html


دانشجو دانشگاه یزد ، amrollahi89@yahoo.com
چکیده:   (3865 مشاهده)
مقدمه: فرایند تولد کودک برای والدین لذت‌آور است گرچه این فرایند با مشقات فراوانی همراه است. امید به سالم بودن کودک معمولاً احساس اعتماد در والدین ایجاد می‌کند و کودک خود را می پذیرند، ولی به محض آگاهی آنها از معلولیت فرزند خود، تمام امیدها به یأس مبدل می‌گردد و مشکلات شروع می‌شود. استرس، افسردگی و خشم از جمله هیجانات رایجی هستند که این والدین تجربه می‌کنند. هدف کلی این تحقیق بررسی تأثیر آموزش مدیریت خشم بر افزایش سلامت روان مادران دارای فرزند معلول در شهر یزد می‌باشد. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع تحقیقات آزمایشی با طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه گواه است. جامعه آماری شامل کلیه مادران دارای فرزند معلول تحت پوشش بهزیستی شهرستان یزد در سال 91- 1390 می‌باشد. نمونه مورد نظر شامل 35 مادر است که به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفته‌اند (18 نفر گروه آزمایش و 17 نفر گروه گواه). از پرسشنامه سلامت روان برای گردآوری داده ها استفاده شد. برنامه آموزش مدیریت خشم، بر اساس رویکرد شناختی ـ رفتاری به مدت 7 جلسه 2 ساعته بر روی گروه آزمایش اعمال شد. داده‌ها با استفاده از شاخص‌های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آزمونt مستقل بر روی تفاضل نمرات پیش آزمون – پس آزمون مورد تحلیل قرار‌گرفت. یافته ها: یافته ها نشان داد که آموزش مدیریت خشم به تفاوت معنادار آماری (05/0>p) بین مراحل قبل و پس از آزمون در نمره کلی سلامت روان و زیرمقیاس های علایم جسمانی، اضطراب و افسردگی (به استثنای اختلال در کارکرد اجتماعی) می‌انجامد. همچنین آموزش مدیریت خشم بر کاهش نشانه‌های جسمانی و همچنین کاهش افسردگی مادران جوان در مقایسه با مادران میانسال تأثیر بیشتری دارد. نتیجه گیری: با توجه به ثمربخش بودن استفاده از برنامه آموزشی مدیریت خشم در افزایش سلامت روان، آموزش این برنامه در راستای کاهش فشار روانی باید صورت گیرد.
متن کامل [PDF 169 kb]   (879 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۱/۸/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۱/۱۲/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۳/۶/۳۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طلوع بهداشت یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Tolooebehdasht

Designed & Developed by : Yektaweb