دوره 13، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1393 )                   جلد 13 شماره 2 صفحات 12-24 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mazloomima S, kamali khah T, RahmatiNajarkolaei F, Karimi M. Assessment of determinant factors of dental flossing based on transtheoretical model in pakdasht high school students in 2012. TB. 2014; 13 (2) :12-24
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-1014-fa.html
مظلومی محمودآباد سیدسعید، کمالی خواه طاهره، رحمتی نجارکلایی فاطمه، کریمی مسعود. بررسی عوامل تعیین کننده استفاده از نخ دندان بر مبنای مدل فرانظریه ای در دانش آموزان مقطع دبیرستان شهرستان پاکدشت سال 1391. طلوع بهداشت. 1393; 13 (2) :12-24

URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-1014-fa.html


دانشجو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد ، tahereh.kamalikhah@yahoo.com
چکیده:   (3042 مشاهده)

مقدمه: با استفاده از مسواک همواره نقاطی از نواحی اینتر پروگزیمال قابل دسترس نمی باشد و حذف پلاک از این نواحی با استفاده از نخ دندان لازم است. هدف این مطالعه بررسی عوامل تعیین کننده بر رفتار استفاده از نخ دندان در دانش آموزان دبیرستانی براساس الگوی فرا نظریه ای می باشد. روش بررسی: مطالعه حاضر، مطالعه ای توصیفی- تحلیلی به روش مقطعی می باشد که با حضور 653 نفر از دانش آموزان دبیرستانی شهرستان پاکدشت که به روش نمونه گیری خوشه ای مرحله ای انتخاب شدند، در اردیبهشت سال 1391انجام شد. پرسشنامه محقق ساخته شامل اطلاعات زمینه ای، مراحل تغییر، خودکارآمدی، موانع و مزایای درک شده جهت جمع آوری داده ها بود. روایی محتوایی با استفاده از جدول لاوشه و97/0CVI= و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ (83/0) تایید شد. داده ها با نرم افزار 15 SPSSو آزمونهای logistic Regression spearman Correlation ، nonparametric tests ,ANOVAs مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: اکثریت دانش آموزان با73 درصد (477 نفر)، در استفاده از نخ دندان در مرحله پیش تفکر و تفکر قرار داشتند. نمره خودکارآمدی و مزایای درک شده آزمودنیها در مراحل اولیه تغییر رفتار پایین تر و موانع درک شده در مراحل اولیه بالاتر از مراحل نهایی بود (000/0 p<). همچنین افزایش میزان خودکارآمدی درک شده، شانس اقدام به استفاده از نخ دندان و نگهداری این رفتار به مدت بیشتر از 6 ماه را افزایش می دهد و افزایش در موانع درک شده افراد این شانس را کاهش می دهد (000/0 p<). نتیجه گیری: درصد بالایی از دانش آموزان جهت استفاده از نخ دندان در مرحله پیش تفکر و تفکر قرار داشتند، که احتمالا در آینده در معرض پوسیدگی بین دندانی قرار خواهند گرفت. برمبنای الگوی فرانظریه ای خودکارآمدی درک شده، ‌مزایا و موانع درک شده از عوامل تعیین کننده استفاده از نخ دندان می باشند که دربرنامه ریزی های آموزشی باید مد نظر قرار گیرند. واژه های کلیدی: نخ دندان، مدلهای آموزشی، دانش آموزان
متن کامل [PDF 245 kb]   (418 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۴/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۳/۴/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۳/۴/۲۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طلوع بهداشت یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Tolooebehdasht

Designed & Developed by : Yektaweb